Vi kommer behöva både bussar och spårväg

Det behövs olika lösningar för kollektivtrafiken i olika delar av staden, skriver Erik Pelling


Sträckan Uppsala central till de södra stadsdelarna kan få spårväg, skriver Erik Pelling. Illustrationen visar hur en spårvagnshållplats vid Svandammen kan se ut.

Sträckan Uppsala central till de södra stadsdelarna kan få spårväg, skriver Erik Pelling. Illustrationen visar hur en spårvagnshållplats vid Svandammen kan se ut.

Foto: White Arkitekter

Insändare2021-05-10 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändare av Sten Åke Bylund, Bo Aronsson och Mats Börjesson 6/5

Vi kommer behöva både bussar, snabbussar och modern spårväg i Uppsala. Och de kommer alla drivas med elektricitet. När det planeras för vilken kollektivtrafik som ska finnas i Uppsala så handlar det inte om antingen eller, utan om både ock.  

Just nu pågår planeringen för att förstärka kollektivtrafiken från Uppsala central till de södra stadsdelarna. På den sträckan är modern spårväg aktuellt eftersom det är den lösning som klarar av att transportera flest Uppsalabor. Här går några av våra mest vältrafikerade busslinjer redan idag, våra två universitetscampus ligger här samt stadens största arbetsplats Akademiska sjukhuset. Här kommer också flera nya stadsdelar att växa fram de kommande decennierna. Spårvägen förbinder alla dessa arbetsplatser och stadsdelar med stadens befintliga järnvägsstation och den nya järnvägsstationen vid Bergsbrunna. Utredningarna bakom den tänkta spårvägen finns att läsa på www.uppsala.se/sparvag 

Parallellt jobbas det med att utveckla kollektivtrafiken i övriga Uppsala. Vi kommer behöva olika lösningar i olika delar av staden. BRT-bussar (snabbussar eller Bus Rapid Transport) planeras exempelvis på sträckan Bergsbrunna, via Boländerna och Fyrislund, till Gränby samt från Uppsala Central till de östra stadsdelarna. Planeringen utgår från devisen ”tänk spår, kör buss” och möjligheten finns att i framtiden omvandla också dessa linjer till spårväg. I de södra stadsdelarna gör dock antalet resenärer det motiverat att bygga spårväg redan från början för att inte behöva investera två gånger.  

I framtiden kommer vi troligen se självkörande kollektivtrafik. Att den då går på spår är en fördel. Förarlös spårtrafik i hög hastighet används redan i London och Köpenhamn. Självkörande spårvagnar i blandtrafik testas nu i Tyskland. Förarlösa bussar som varken går på spår eller omges av skyddsstängsel kan idag endast framföras i mycket låga hastigheter och det är osäkert när tekniken kommer att vara redo att användas på bred front.