För någon vecka sen skrev UNT om att Uppsalahem har kommande planer på att renovera ca 6 000 bostäder inom 10–15 år. Behovet är en spegling av när husen byggdes. När ett hus blir cirka 50 år finns det ofta stora behov som behöver hanteras, till exempel el, vattenledningar, avloppsstammar, tätskikt i badrum etc. Det mesta i byggnader kan hålla länge om man tar hand om det, men tids nog behöver många delar bytas ut.
Som en stor och seriös fastighetsägare jobbar vi självklart utifrån en långsiktig underhållsplan. Ju närmare vi kommer en renoveringsstart, desto mer detaljerad blir planen och för de bostäder som ligger lite längre bort i tiden blir planen mer överskådlig. I centrum står våra hyresgäster och deras upplevda trygghet, som är extremt viktig för oss. Därför är dialog och kommunikation en viktig del i underhållsplanen.
Morten Nørholm misstolkar hur Uppsalahem förvaltar, planerar underhåll och renoverar fastigheter. Principen vi har för hur vi underhåller våra fastigheter är riktigt enkel. Vi underhåller det som behövs vid den tidpunkt som är rätt. Vi tar vara på det vi kan och byter inte ut saker om vi inte verkligen behöver det.
Vi försöker att inte utföra åtgärder för tidigt då det vore ekonomiskt dåligt, det skulle driva hyror uppåt och vore tvärtemot de tankar kring hållbarhet vi har. Att utföra underhållsåtgärder för sent vore att göra både Uppsalahem och hyresgästerna en björntjänst då våra hyresgäster i så fall skulle få ett sämre boende än vad vi vill erbjuda och det skulle dessutom strida mot lagstiftningen på området.
På vår webbplats beskriver vi tydligt hur vi resonerar och planerar inför renovering, vi uppmuntrar alla, inklusive Morten, att kika in där för fakta och lite mer information.