Vi jobbar löpande med förbättringar

Svar på insändaren "Skandal att Uppsala saknar turistbyrå" av Staffan Bohlin den 2 april.

Från UNT den 2 april.

Från UNT den 2 april.

Foto: Upsala Nya Tidning

Insändare2023-04-09 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi är glada att ha ett starkt värdskap i Uppsala tillsammans med näringsliv och invånare.

Baserat på undersökningar kring förändrade beteenden hos besökare och nya sätt att söka information i samband med en resa förändrar vi på Destination Uppsala löpande våra arbetssätt för att bäst möta Uppsalas besökare. Vi har stärkt upp möjligheterna att i digitala kanaler söka svar dygnet runt via vår chat-bot, ladda ned kartor eller få tips och inspiration i våra många guider och innehåll anpassat för besökare. Vår hemsida som riktar sig till besökare nådde 2022 rekordnivåer med närmare +50 procents ökning i antal unika besökare. 

För de som önskar söka information på plats i Uppsala jobbar vi tätt tillsammans med näringslivet. I dag har vi 8 stycken auktoriserade InfoPoints anslutna i kommunen. InfoPoints är enklare, bemannade serviceplatser som kan erbjuda kartor, material och svara på frågor om aktuella aktiviteter och evenemang. Uppsalas InfoPoints hittar man i Stadshuset, UKK, UL Center Resecentrum, Uppsala Konstmuseum, Fyrishov, Upplandsmuseet, Gamla Uppsala museum samt Fullerö Handel. De, tillsammans med många fler verksamheter i näringslivet, erbjuder idag ett fint värdskap, välkomnar besökare och ger tips på vad man kan göra under sitt besök i kommunen. Detta på många olika platser och under varierande öppettider. 

Vi jobbar löpande med förbättringar och förstärkte utifrån inkomna synpunkter nyligen informationen vid resecentrum, en av de platser där många besökare passerar. 

Under en dag i juni välkomnar vi återigen Uppsalabor till aktiviteten ”Turist i egen stad”, där vi tillsammans med museer och andra samarbetspartners ger kommunens invånare möjlighet att kostnadsfritt uppleva några av Uppsalas populäraste sevärdheter och besöksmål. Genom detta blir vi fler som lär känna vår stad än bättre och skapar fler ambassadörer som stolt kan visa upp utbudet när släkt och vänner kommer på besök, eller när en besökare frågar om vägen på stan. 

Vi ser att vi tillsammans med näringslivet och våra åtta Info Points, i kombination med digitala kanaler, erbjuder besökare information och inspiration på ett bra och effektivt sätt.

Läs gärna mer om vårt arbete: Turistinformation - Destination Uppsala.