“En ny från hemtjänsten varje dag” Svar på insändare av Gunvor Sandström 9/10 och av Lars O Ericsson 15/10
Gunvor Sandström och Lars O Ericsson lyfter i varsin insändare 9/10 och 15/10 frågan om personalkontinuitet inom hemtjänsten. Jag beklagar Gunvors upplevelse av hemtjänsten som hon beskriver i insändaren men kan inte i media kommentera enskilda fall och exakt vad det beror på här. Jag kan dock generellt sett säga att vi under pandemin har uppmanat anställda att stanna hemma vid minsta symtom vilket gjort att vi har haft en större omsättning av personal än vanligt.
Vår målsättning framöver är dock att öka personalkontinuiteten till normala nivåer igen. Kontinuitet är en del av Uppsala kommuns mätbara kvalitetsmål inom hemvård för äldre personer. Sedan ett par år tillbaka har verksamheten arbetat hårt med detta och det har givit goda resultat. Under 2019 - 2020 visar kommunens egen statistik att en brukare i genomsnitt möter 12 personer under en tvåveckorsperiod. I jämförelse med liknande kommuner är Uppsala därmed en av det bästa. Även om jag är glad över denna förbättring, så är jag inte nöjd förrän alla upplever en god kontinuitet inom hemtjänsten. Det finns självklart förbättringspotential även i detta avseende, vilket Gunvors upplevelse visar.
Vad gäller Lars O Ericssons synpunkter om språkkompetensen är jag helt enig med att personal ska behärska svenska. Vi har tidigare satsat på språkstödjare som ska finnas för de som behöver stöd i att utveckla sina språkkunskaper. Äldreförvaltningen utreder nu också hur vi kan införa språktest vid rekrytering av nya anställda. I nästa års budget finns även avsatt 5 miljoner för att stärka svenskkunskaperna bland befintliga anställda.