Svar till insändare från Margareta Eriksson och Sören Forslund 3/10
Jag beklagar förlusten av er mor. Vi är medvetna om att handläggningstiden är väldigt lång för bostadstillägg och det påverkar er och många andra kunder. Pensionsmyndigheten har anställt och fortsätter att anställa ytterligare handläggare för att minska kö- och handläggningstider. Vi har också investerat i bättre handläggningssystem och ökat stöd för att underlätta för de som söker att göra en komplett ansökan.
Inflödet av ansökningar är dock fortsatt högt och vi prioriterar handläggningen av nyansökningar först. I dessa fall handlar det om personer som inte har någon ersättning alls. Därför tar det längre tid innan vi börjar handlägga ansökningar från de som redan har bostadstillägg men söker på nytt vid exempelvis ändrade boendeförhållanden.
När handläggningen av ärenden påbörjas ser vi ofta snabbt om en ansökan är komplett eller ej. Vi försöker då ringa upp personen som söker för att så enkelt som möjligt få underlag för att fatta beslut. Men det ska självklart inte ske i de fall våra system visar att personen har avlidit. Normalt sker då vår kommunikation istället med dödsboet. Har det inte skett i detta fall vill jag be om ursäkt för det.