Vems intressen vill M tillgodose?

Svar till M-ledamöter i äldrenämnden om valfrihet och offentlig upphandling.

Det går inte att finna belägg för att LOV har positiva effekter på kvalitet och effektivitet i exempelvis äldreomsorgen, menar insändarskribenten.

Det går inte att finna belägg för att LOV har positiva effekter på kvalitet och effektivitet i exempelvis äldreomsorgen, menar insändarskribenten.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Insändare2023-12-02 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I UNT 12 november skriver tre M - ledamöter i Uppsala kommuns Äldrenämnden om fördelar med att tillämpa LOV, Lagen om valfrihetssystem, och LOU, Lagen om offentlig upphandling och framför allt LOV. Den senare en lagstiftning, som ger kommunerna minimala påverkansmöjligheter. Man framhåller, främst valfrihetsaspekten. ”LOV är att föredra framför upphandling enligt LOU.”, skriver de, bland annat. Man förordar alltså ett system, som ger sämre offentlig kontroll än ett system där beslut fattas i demokratisk ordning.

Ansvaret för verksamheter inom äldreomsorgen, såsom särskilda boenden, assistans och hemtjänst, åvilar till stor del kommunerna. Staten har ansvar för politisk styrning och för tillståndsgivning och kontroll av verksamheter enligt LOV.

LOV innebär att en extern aktör har rätt att starta verksamhet under förutsättning att man i sin begäran visar att man avser att uppfylla, av staten, uppställda krav. LOU, lag om offentlig upphandling, innebär att extern aktör får lämna anbud på förfrågan utformad av kommunen; en konkurrensutsättning av verksamhet. Krav och villkor ska fastställas i form av ett förfrågningsunderlag (LOV) eller ett upphandlingsunderlag (LOU).

Det går inte att finna belägg för att LOV har positiva effekter på kvalitet och effektivitet. Inte heller för upphandling enligt LOU kan tydliga positiva effekter konstateras. Varför upphandling, om denna inte ger ett mervärde jämförd med eget utförande? LOU innebär dock inte, som LOV gör, att verksamhet kommer till stånd utan att kommunen upplever behov av densamma. Härtill kommer att rätten att anordna verksamhet, som kommunen tvingas finansiera, måste ses som ett märkligt system. Den som betalar bör ha bestämmandet över huruvida verksamheten ska finnas. 

Kommunal drift, upphandling och verksamhet beslutad av staten är olika driftformer och ansvarsförhållanden. Olika former, som riskerar att orsaka oklarheter.

Det har visat sig att möjligheterna att göra vinster på skattebetalarnas bekostnad har lockat ett stort antal oseriösa aktörer. Om en utförare av service och stöd för äldre har ekonomisk vinst som övergripande mål får detta ofta negativa konsekvenser för den äldre. Till detta kommer att de anställdas trygghet ofta är sämre eftersom man kan tumma på krav på kollektivavtal. 

Ett system, som stöds av en lag som LOV, måste ses som osunt. Ett osunt system måste avskaffas.