Jag har besökt kommunens informationsträffar för att få svar, men det har uteblivit. Kommunala företrädare har besvärat och med hänvisning till varandra uttryckt ”vi tänker oss att” och ”från ungefär de här områdena kan folk förväntas” ta spårvagnen över bron.
Frågan om ett mer exakt underlag har inte resulterat ens i en uppskattning. I FÖP, den fördjupade översiktsplanen, återfinns siffran 16 000 cykelfärder över bron i båda riktningarna per dag (lycka till med det!), men ingenting om antalet spårvagnsresenärer. Är det folk som vill åka från sydöstra stadsdelarna till Ultuna eller Gottsunda och vidare in till centrum? Knappast. Kolla avstånd och restid jämfört med att åka till centrum raka spåret kollektivt på befintlig sträcka, väg 255.
Det ska enligt FÖP dessutom anläggas en med järnvägen parallell kollektivtrafiksträcka från de sydöstra stadsdelarna in mot Boländerna etc. Den kommer att reducera åktiden ytterligare, utan bro.
Är det folk från Ulleråker, Ultuna eller Gottsunda som ska till den nya, södra järnvägsstationen? Hur många är de i så fall? Inget svar. Är det folk som ska åka från de sydöstra stadsdelarna för att besöka Gottsunda? ”Bron behövs för att äntligen knyta samman Gottsunda med övriga Uppsala” sade Erik Pelling i en UNT-intervju. Vilket önsketänkande.
”Riskanalys för Uppsala- och Vattholmaåsen visar att området berör ytor som har hög eller extrem känslighet ur (sic!) grundvattensynpunkt” sägs det i FÖP. Planerarna måste snarast redovisa siffror på det förväntade spårvagnsresandet över bron så att var och en av oss i Uppsala kan väga dem mot den risk för förstörelse av grundvattnet som hägrar.