Vart har min kallelse till vaccination tagit vägen?

Har det blivit ett systemfel kring kallelserna till vaccinationerna, skriver Enn Nõu.

Brevet med kallelsen till vaccinationen kom inte, skriver Enn Nõu.

Brevet med kallelsen till vaccinationen kom inte, skriver Enn Nõu.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2021-03-17 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är 87 år gammal och skulle enligt fas 2 få kallelse till covid-19 vaccination vecka 9-10. Jag har inte fått någon kallelse, fast det är slut på postgång vecka 10. Jag har gått in på vaccinationsställenas ombokningssajter och loggat in med bank-ID och hittade min förbokade vaccinationstid två dagar senare. Jag kan gå dit och vaccinera mig trots att jag inte har fått någon kallelse och andra som klarar internet kan göra likadant eller ringa regionen när de märker att de har inte blivit kallade. 

Men alla andra som bara snällt väntar på kallelsen, hur blir det med dem? Jag har åtminstone tre bekanta i åldersgruppen som inte heller har fått någon kallelse, bosatta i olika stadsdelar i Uppsala.Har det blivit systemfel någonstans?
Enn Nõu, Uppsala

Svar

Manuell hantering har försenat kallelser

Region Uppsala har satt upp en ny organisation för att kunna vaccinera i den skala vi nu gör. Bokningar och utskick av kallelser kräver en hel del manuell hantering och nu i början har tyvärr kallelser i vissa fall skickats ut med kortare framförhållning än vi hade önskat. De sista kallelserna till vecka 11 lämnades till postdistributionen i slutet av vecka 10. Problemet gäller framför allt vaccinationslokalerna i Uppsala.

 Såvitt vi känner till har alla kallelser gått ut som de ska, om än försenade. Men eftersom det är en hel del manuell hantering finns det en alltid liten risk för att det kan bli fel i enstaka fall och så tycks det tyvärr vara i ditt fall.

 När det gäller dina bekanta som inte har fått kallelser är det möjligt att de ännu inte har skickats ut. Breven går ut etappvis och i Uppsala är det bara cirka 50 procent av kallelserna i gruppen 80 år och äldre som är skickade.

 Som du skriver kan den som har inloggning gå in på 1177.se och kontrollera om det finns en bokad tid. Vi är tacksamma om den som via 1177.se hittar en bokad tid i närtid, trots att ingen kallelse har nått fram, kontaktar oss via telefonlinjen för information om covid-19-vaccination, 018-617 45 40. Då kan vi undersöka om det rör sig om en enstaka händelse eller om det rör sig om ett systemfel, till exempel att kallelser försvunnit i postgången.

 Margareta Öhrvall, vaccinationssamordnare Region Uppsala