Vart har experterna tagit vägen?

Hur kunde man godkänna en takkonstruktion som inte tål lite snö, skriver Lars Andersson.

Hur kunde man godkänna en takkonstruktion som inte tål lite snö, skriver Lars Andersson.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Insändare2021-02-16 16:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Angående IFU Arena med flera  hallar: Hur kan den tekniska expertis som granskade upphandlingsanbuden för arenan ha godkänt en takkonstruktion som inte ens tål några decimeter torr snö? (Betonar torr snö, inte mångfaldigt tyngre blötsnö.) Jag ironiserar, jag tror att kommunen inte har någon sådan teknisk expertis, av besparingsskäl. Nu kommer ett eller flera byggbolag och konsulter att kunna fylla på sina orderböcker för att åtgärda alla bristerna. 
Vi har snart en situation där alla offentliga upphandlingar leder till ”oväntade” merkostnader. De nya Upptågens så kallade vintertestning gjord under den förra snöfria och milda vintern är senaste exemplet, liksom att eftersatt banunderhåll kan ge tågurspårning med stora problem för resenärer, att tokiga busshållplatser anläggs trots blåljuspersonals bestämda avrådanden, att 21 stycken våtutrymmen i Akademiskas 100-hus oturligt nog fick fel golvlutning, att 100-husets vattensystem råkade vara felkonstruerat, och att alla uppgrävningar av gator kännetecknas av en sak – nämligen långvarighet, troligen på grund av att ingen teknisk expertis finns som kan ställa krav på arbetet och sätta deadlines.Inte undra på att kommunal- och landstingsskatterna är jättehöga. 
Jag bävar nu inför upphandlingen av spårvägsbygget – allt kommer att upphandlas, från projektritningar till spadar, lite eller inget kommer att göras i kommunens egen regi. Jag tippar på en slutnota på cirka 10 miljarder för några få kilometer spårväg, sedan följer merkostnaderna för långvariga driftstopp om någon rälsbit råkar förskjutas 5 centimeter.