Svar till insändare av Sten Åke Bylund.Bo Aronsson, Per Hedfors och Tomas Klang 8/12.
Järnvägsspåren, kollektivtrafiken, bostäderna, järnvägsstationen och arbetsplatserna som ingår i det så kallade fyrspårsavtalet utgår från Uppsalas behov. Det är här det råder bostadsbrist, det är här tågen står stilla vid minsta störning och det är här som jobben behöver bli fler.
Avtalet mellan kommunen, staten och regionen omfattar två nya tågspår mellan Uppsala och Stockholm, en ny tågstation söder om Bergsbrunna, nya kollektivtrafikstråk och nya stadsdelar i de södra delarna av Uppsala.
Hur Uppsala ska leva upp till sina åtaganden i fyrspårsavtalet med staten är upp till Uppsalaborna att bestämma. Själva avtalet godkändes av de folkvalda i kommunfullmäktige i januari 2018 och prövades i det efterföljande valet 2018. Sedan dess befinner vi oss i en planerings- och genomförandefas som kommer att pågå under de kommande tre decennierna. Dialoger, samrådsmöten och ny kunskap kommer kunna påverka och styra varje steg som tas fram till år 2050.
Fyrspårsavtalet reglerar inte huruvida Uppsala ska förstärka kollektivtrafiken med modern spårväg eller något annat alternativ. Eftersom det är ett erkänt miljövänligt, ytsnålt och effektivt system har staten erbjudit sig att betala drygt 900 miljoner kronor av kostnaden om kommunen väljer att satsa på spårväg på den tvärförbindelse som ska knyta ihop de södra stadsdelarna på tvären, från Gottsunda-Bäcklösa-Ultuna över Fyrisån till den nya järnvägsstationen på den östra sidan om ån. Det är förstås ett erbjudande vi kan tacka nej till. Kommunen och regionen har dock i två oberoende expertutredningar, 2016 och 2020, landat i att modern spårväg är vad vår kollektivtrafik behöver. Mer om det finns att läsa på www.uppsala.se/sparvag
Bostäderna i avtalet med staten motsvarar ungefär en tredjedel av kommunens behov av bostäder fram till 2050. Att dessa bostäder är förlagda till de södra delarna av staden handlar om att dra nytta av de nya spåren och den nya järnvägsstationen. Avtalet tar sikte på att bygga nya stadsdelar från grunden vid den nya järnvägsstationen och längs de nya kollektivtrafiklinjerna i de södra delarna av Uppsala, istället för att förtäta befintliga stadsdelar på andra håll i kommunen. Här får staten och kommunen en möjlighet att med ny teknik och hållbara material skapa trivsamma, socialt stabila och klimatpositiva boendemiljöer med naturen i Lunsen och Årike Fyris runt knuten. De Uppsalabor som ska flytta in i de nya stadsdelarna är redan födda och det är deras möjligheter att flytta hemifrån, bilda familj, hitta ett jobb och kunna skicka sina barn till bra förskolor och skolor det handlar om.