Varför ska vi sätta betyg på allt?

Det är tröttsamt med allt betygsättande man förväntas göra,  skriver Elisabeth Gräns.

Det är tröttsamt med allt betygsättande man förväntas göra, skriver Elisabeth Gräns.

Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT

Insändare2019-06-07 06:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Via SJ:s hemsida bokar jag en resa Uppsala-Stockholm tur och retur. Biljetterna ska levereras till min mail. Mailet innehåller dock bara biljett till utresan.

Jag startar en chat med SJ och beskriver problemet. Efter ett tag får jag de kompletta biljetterna levererade. Direkt efter chatten, erbjuds jag att betygsätta min kontakt med SJ-medarbetaren.

Jag är så trött på allt detta betygsättande som man ombeds att göra, så fort man besökt en butik eller annat, antingen i ”riktiga livet” eller på nätet.

Det kan vara att jag bytt däck, ringt telefonleverantören, kontaktat SJ, handlat mat och så vidare.

Jag undrar om alla dessa ”undersökningar” används till något, eller om de bara är till för att kunden ska känna sig nöjd med sitt besök, och tänka att deras åsikt spelar roll.

Jag antar att när man står där framför S:t Per, kommer han att lämna över ett formulär, där man ska svara på en skala från 1-10 hur man upplevde tiden på jorden, om man kan rekommendera detta till andra, och om det finns något som man önskat hade varit annorlunda osv.

Slutligen ber jag dig som eventuellt läst detta att betygsätta på en skala från 1 till 5 hur du upplevde denna insändare och om du skulle rekommendera andra att läsa den.

Läs mer om