Varför så tyst kring planeringen för att det ska byggas och ordnas med förutsättningar och inköp av allt som ska skaffas för att spårvagnar ska bli verklighet i Uppsala till enormt stora kostnader för oss skattebetalare? Enligt kommunen kommer kostnaden att bli runt 6 miljarder för Uppsala kommun och runt 2 miljarder för Regionen. Vår undran är vilka ”räknenissar” som tagit fram dessa beräkningar?
Normalt vid kostnadsberäkningar för stora dyra projekt så brukar sanningen hamna på en kostnad på cirka 2,5 ggr den beräknade kostnaden, vilket i så fall innebär hela 20 miljarder varav cirka 15 miljarder blir kommunens kostnader som kommande skattebetalare får som indirekt en skuldbörda. Staten bidrar med knappt 2 miljarder sägs det och beloppet ska givetvis räknas av på de kostnader vi räknat på.
Nu verkar det som om planeringen pågår för fullt ”i det tysta” och frågan är hur långt planeringen kommit och rullat på till redan nu stora kostnader. Vi instämmer givetvis i att det behövs en bra kollektivtrafik i Uppsala kommun, men det blir åtskilligt billigare att skaffa snabba långbussar somtill exempel finns i Malmö. Det behövs inte heller byggas en massa spårvagnsräls som även är en trafikfara och kostar ”multum” som man brukar säga. Nu finns i kommunfullmäktige en liten majoritet för att fatta kommande spårvagnsbeslut bestående av S-V-MP-L. Liberalerna hoppade ju över ”skaklarna” i denna fråga och det är vår förhoppning att L kommer till sans så att detta beslut kan stoppas.
Något som måste stoppas är även den planerade jättestora utbyggnaden av sydöstra staden, den frågan kan man ju säga har bäring även på spårvagnsbygge. En förhoppning är att den kommande miljöprövningen säger nej till en lång bro över Fyrisån och en del annat. I en gammal stad som Uppsala så vid kommande grävningar kommer det säkert att hittas arkeologiska fynd av olika slag som försenar och inte minst fördyrar projektet med spårvagn.
Man vet att Ebberöds bank ligger utanför Västkusten men den får en tvilling i Uppsala om det inte blir stopp på tanken med spårvagn i Uppsala. ” Spårvagnsföraren ” Erik Pelling (S) med hjälp av biträdande förarna från MP-V och L måste komma till verkligheten och inte medverka till att kommande generationer får en extra skuldbörda på 15-20.000.000.000 kronor. Satsa på en bra kollektivtrafik med långbussar!