Uppsalas lokalbusstrafik har en sammanlagd längd av 20,6 mil, ändhållplats till ändhållplats. Stadsbussarna kör 3 632 mil dagligen (UL). Om kommunen bygger 17 km spårväg blir det totala nätverket 22,3 mil långt. Spårvägen utgör då knappt 8 procent av lokaltrafikens nätverk. Resten, 92 procent kommer även i fortsättningen att täckas med buss!
Byggandet av spårväg kommer inte att förbättra Uppsalabornas luftkvalitet, oavsett vad Erik Pelling ”killgissar”! Vad innebär byggandet av spårväg? Vi får två stycken olika trafiksystem, vi får dubbla terminaler, vi får två olika underhållssystem och förarutbildningar. Vi måste även i fortsättningen satsa på effektivisering av bussarna! Spårvägen löser inte Uppsalas transport och miljöproblem!
Spårvägen har dessutom visat sig vara en gökunge, som effektivt tar död på andra investeringar. Kommunledningen har beslutat att skrinlägga investeringar i fritids, skolor och sportanläggningar, fram till 2029 när spårvägen beräknas vara klar. Förutsättningarna har ju förändrats sedan man skrev på fyrspårsavtalet. Kommunen har i nuläget” inga” intäkter för markförsäljning. 15 procent av budgeten är borta! Pengarna till fyrspåret är ännu inte är säkrade!
Det kan ju också innebära att det inte blir någon södra station i Bergsbrunna. Det finns ännu inget miljötillstånd för reningsverket, för en fortsatt utbyggnad av Uppsala. Kostnaden för ett nytt reningsverk beräknades för ett antal år sedan till 5 miljarder! Det var innan inflationen löpte amok, så den har väl ökat med 25-30 procent (detsamma med spårvägen).
Man har inte löst problemen med tågtrafiken på de två existerande spåren, de går på ”halvfart”! Trots det tycker politikerna att man ska lägga pengar på att bygga två spår till! Barnafödandet har minskat till 1,3 barn per familj. Regeringen gör sitt yttersta för att minska invandringen. Det innebär att befolkningen kommer att minska över tid. I det läget väljer kommunledningen att i det närmaste fördubbla Uppsalas låneskuld. Varför skall vi ta risken?
Om man bygger spårvägen endast för att försöka att få upp markpriserna så kan man väl vara ärlig och säga det. Och dessutom redovisa kalkylen, hur mycket mark kan man sälja och till vilket pris? Hur räknas spårvägsinvesteringen hem! Hur stor är risken att byggandet inte kommer igång igen? Det borde presenteras för oss skattebetalare, som vill ha valuta för våra skattepengar!
Citat: ”Vem flyttar till Uppsala bara för att åka spårväg?”