Varför måste vi byta mobil?

Är bankernas och mobiltillverkarnas tekniska utveckling viktigare än medborgarnas behov? skriver Sven-Eric Bergström.

Är bankernas och mobiltillverkarnas tekniska utveckling viktigare än medborgarnas behov? skriver Sven-Eric Bergström.

Foto: Anders Wiklund /TT

Insändare2021-05-09 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sant men trist!
Inte en ansvarig organisation eller myndighet svarade på min korta insändare i UNT 10 april om mobiltelefoner och datorer. 
Som användare av mobiltelefoner måste vi förr eller senare uppdatera telefonens operativsystem eller helt enkelt köpa ny telefon. Annars kan vi inte använda bank-ID och bland annat sköta våra bankärenden.
Det är dyrt och krångligt. Den billigaste mobilen för exempelvis mina nuvarande behov är ca 5 000 kronor. Om jag inte skaffar den senast nu i maj kan jag inte längre identifiera mig med bank-ID.
Varför accepterar våra politiska företrädare, fackliga organisationer samt PRO och SPF att det är på det sättet? 
Är bankernas och mobiltillverkarnas tekniska utveckling viktigare än medborgarnas behov?