Våra tåg ska självklart klara normalt vinterväder

Insändare2022-04-06 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändare 4 april

I en insändare den 4 april undrar Peter Zoné vilka garantier UL har vid sina upphandlingar av tåg. Inledningsvis vill vi från UL:s sida verkligen beklaga de förseningar som du och våra övriga resenärer fått på grund av problem med tågen. Så ska det givetvis inte vara, våra tåg ska självklart klara normalt vinterväder.

Vårt kontrakt med leverantören innebär att tågen ska vara tillförlitliga och fram till dess får leverantören inte fullt betalt. Rent tekniskt är tåg avancerade och det är tyvärr inte ovanligt att det tar en viss tid innan eventuella inledande fel är åtgärdade. Det pågår ett intensivt arbete med att få ordning på dessa inledande fel  med målet att ha tåg som fungerar året runt.

Vad gäller att låta buss vänta in resenärer som försenats på grund av problem i tågtrafiken, försöker vi generellt sett att göra det när så är möjligt. Bussen kan emellertid bara vänta ett visst antal minuter för att inte det ska bli förseningar i de kommande turer som den ska köra. Dessvärre kan vi inte ge svar på vad som hänt i just detta fall, eftersom vi inte har tidpunkt för händelsen.