Våra parkeringsavgifter strider inte mot lagen

Nya avgifterna är en del av en större parkeringsreform, skriver Rickard Malmström.

Det övergripande målet med parkeringsreformen är att öka andelen gång-, cykel- och kollektivtrafik samt att trafikens miljöbelastning ska minska, skriver Rickard Malmström.

Det övergripande målet med parkeringsreformen är att öka andelen gång-, cykel- och kollektivtrafik samt att trafikens miljöbelastning ska minska, skriver Rickard Malmström.

Foto: Staffan Claesson/Arkiv

Insändare2020-09-20 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändare från John Eriksson 14/9

Kommunens parkeringsregleringar strider inte mot lagen.

John Eriksson skriver i sin insändare i UNT 2020-09-14 att Uppsala kommuns införande av nya parkeringsregleringar i Sala Backe, Svartbäcken och Tuna Backar, strider mot lagen. Som grund för detta anger han en paragraf ur den kommunala avgiftslagen, Lag (1957:259) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, med mera. 

De avgifter som införs för parkering i Sala Backe, Svartbäcken och Tuna Backar under hösten 2020, är en del av en större och pågående parkeringsreform sedan 2016. Det övergripande målet med parkeringsreformen är att öka andelen gång-, cykel- och kollektivtrafik samt att trafikens miljöbelastning ska minska. 

Genom att införa parkeringsavgifter i Uppsala kommun, ökar omsättningen på parkeringsplatserna och det blir lättare för boende och besökare att hitta parkeringsplats i området. Det förbättrar även framkomligheten i det aktuella området för boende, renhållningsentreprenörer, kollektivtrafik och utryckningstjänst.

 Alla förändringar som sker avseende parkering i Uppsala kommun tar sin utgångspunkt i de styrdokument rörande parkering som går att ta del av via Uppsala kommuns hemsida.