Alla talar om fyrspårsavtalet i samband med diskussionerna kring den planerade nybebyggelsen i Bergsbrunna och Knivsta. Men ingen talar, så vitt jag vet, om hur och var de två nya spåren skall ligga.
För mig är det inte självklart att de två nya spåren skall ligga intill de gamla. Alla tåg som skall rulla på spåren kommer inte att stanna i vare sig Knivsta eller Uppsala. Redan idag rullar dagligen många tunga, bullriga godståg genom centrala Knivsta och Uppsala och i framtiden räknar vi med ökade godstransporter på järnväg. Förutom godstågen har vi flygbränsletransporterna till Arlanda som dessutom utgör en säkerhetsrisk.
Det pågår, har jag förstått, en utredning på Trafikverket om hur och var de nya spåren skall dras och där lär förekomma ett alternativ med dragning utanför Knivsta, nära motorvägen. Huruvida man utreder en dragning förbi Uppsala känner jag inte till men jag kan föreställa mig att anläggningen av en ny station öster om staden skulle skapa stora utvecklingsmöjligheter för staden i framtiden. Där skulle då fjärrtågen stanna och godstrafiken passera. Man kan till och med. tänka sig en godsterminal i anslutning till stationen.
Med ett nytt Uppsala Östra skulle planeringen av Resecentrum komma i ett helt annat läge och platsen kunna utvecklas till att bli en väl fungerande trafikknut utan trängsel.
Måhända Erik Pelling har synpunkter i detta ämne?