Vår då 93 åriga mor hade garantipension och ett ”bostadstillägg för pensionärer” när hon bodde i egen lägenhet. I November 2018 så flyttar hon till ett äldreboende med väsentligt högre boendekostnad.
Vi gör en ny ansökan om bostadstillägg i november 2018.
Vi kontaktar Pensionsmyndigheten och får svar att vår ansökan har inkommit och att handläggningstiden är 25 veckor men att beslutet skulle gälla retroaktivt från ansökningsdagen. Vi tar ny kontakt med Pensionsmyndigheten i maj 2019 och får då svaret att nu är handläggningstiden 38 veckor med en ny garanti om att beslutet gäller retroaktivt från ansökningsdagen.
Vår mor avlider i slutet av augusti 2019 och vi tar återigen kontakt med Pensionsmyndigheten som svarar att man nu skyndsamt ska handlägga vår ansökan.
Efter två veckor så återkommer en handläggare från Pensionsmyndigheten och meddelar att vår ansökan inte är komplett utan det saknas en underskrift av vår nu avlidne mor och det innebär att de inte kan besluta om vår mors rätt till bostadstillägg!
Vi har alltså varit kontakt med Pensionsmyndigheten flera gånger utan att vi informerats om att vår ansökan inte var komplett.
Hade Pensionsmyndigheten haft en rimlig handläggningstid hade vi hunnit komplettera vår ansökan med vår mors underskrift.
Vi informeras samtidigt om att vi kan överklaga beslutet om vi inte är nöjda med Pensionsmyndighetens handläggning av ärendet!