Stoppa katastrofen vid väg 600

Cykelpendling kan inte stå över allmänintressen som trafiksäkerhet och utryckningsverksamhet, skriver Roger Ekström.

Väg 600 mellan Björklinge och Uppsala, gamla E4, i Uppsala.

Väg 600 mellan Björklinge och Uppsala, gamla E4, i Uppsala.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Insändare2024-03-23 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu är det hög tid för politiker i Uppsala att vakna. Det förslag på gång- och cykelväg mellan Uppsala och Björklinge som Trafikverket har tagit fram är total katastrof. 97% av boende vill enligt en enkät absolut inte se planen genomförd. Polis, ambulans och brandförsvar har riktat skarp kritik mot planen och säger att den skulle skapa en mycket trafikfarlig väg som riskerar att kosta människoliv.

Även CWUX (en avdelning inom Sveriges bussföretag) är mycket kritiska och har bland annat yttrat: ”I projektet har till synes ingen hänsyn tagits utifrån vad som framkom efter den mycket svåra bussolyckan i Rasbo 2007”. Boende menar att förslaget skulle utsätta andra grupper av oskyddade trafikanter för oacceptabla risker. Detta har Trafikverket totalt ignorerat liksom allt annat. De är därför anmälda av berörda boende till både JO och Högsta förvaltningsdomstolen.

Trafikverket beräknar i planen att man idag har cirka tiotalet cykelpendlare per dygn och att det kan tänkas öka till det dubbla. Alltså runt 20 stycken. Det ska alltså vägas mot livsviktiga allmänintressen som trafiksäkerhet och utryckningsverksamhet, och dessutom mot kostnaden. Ni politiker måste diskutera med blåljusmyndigheterna med anledning av deras yttrande!

Under samrådet med Trafikverket har Setra sågverk i Björklinge sagt att de inte kan acceptera den försämring som blåljusmyndigheterna beskriver. Den största markägaren längs sträckan, Uppsala akademiförvaltning, menar att planen skulle innebära oacceptabla problem för deras lantbrukare. Åkerier protesterar. Försvaret har synpunkter på projektet och till och med Cykelfrämjandet har yttrat att de inte är nöjda. Vad mer behövs?

Efter inflationsuppräkning lär vansinnet närma sig 150 miljoner. För en förstörd infrastruktur och en lösning ingen bett om. Vägen är en av de bäst fungerande runt Uppsala som den är idag. Att den är förskonad från allvarliga olyckor är ett talande bevis för detta. Människor i bygden prioriterar att ambulansen kommer i tid. Fem minuter kan vara skillnaden mellan liv och död. Nu är det dags att ni sätter er in i den vägplaneprocess som pågått mellan berörda och Trafikverket. Den är skandalöst skött.

Det saknas inte pengar i länstrafikplanen, det gäller bara att prioritera utifrån vad som efterfrågas