Osanningar genomsyrar trafikplaneringarna i Uppsala. Vid ett uttalande i UNT den 7 april, säger man att vägbulorna man bygger på Vaksalagatan minskar olyckor, utsläpp och buller. Det är sant att olyckorna kan minska vid övergångsställen därolyckorna ökade efter att lagen om väjningsplikt infördes.
Men att vägbulorna ska minska buller och utsläpp tyder på att trafikplanerarna är dåligt pålästa.
Det finns flera vetenskapliga undersökningar som visar att utsläppen ökar upp till 50 procent vid varje inbromsning och efterföljande acceleration. Det är precis vad det är frågan om vid alla trafikhinder såsom övergångsställen, trafiksignaler och även vägbulor. Vid en enkel beräkning blir det vid en bula upptill 50 procent högre utsläpp. Vid två bulor ökar det upp till det dubbla. Tio bulor ökar alltså utsläppen upp till fem gånger!
Sunda förnuftet säger även att bullret måste öka vid inbromsningar och accelerationer. Sanningen är att olyckorna för fotgängare kan minska på bekostnad av miljön.