”Trafiken går redan nu i taket” är rubriken på en intervju med Rickard Malmström (MO)(Dagens ETC 4/2-20) angående trafiksituationen i Uppsala. Malmström har varit drivande i beslutet att ”sista droppen bensin” ska säljas i kommunen 2030 och att klimatmålen för att nå dit ska vara konkreta.
Som medlemmar i Klimataktion Uppsala Trafikgrupp håller vi helt med Malmström om att bilar bidrar till trängsel och otrivsel och att det finns behov av ytterligare cykelbanor, utbyggd kollektivtrafik, samåkning och annat. Men vilka minskningar av transporter och därmed utsläpp som avses och hur minskningarna ska gå till nämner inte Malmström i intervjun.
Kommunen tog 2015 beslut om ett fossilfritt Uppsala 2030. Det är hög tid att beslutet omsätts i praktiken. Enligt Uppsala kommuns miljö- och klimatprogram 2014–2023 ska kommunen satsa på ett antal områden i syfte att nå målen. Transporter är ett prioriterat område med fokus på utvecklad och utbyggd kollektivtrafik samt ett hållbart resande med etappmålet om fossilfri kommunal fordonspark, maskinpark och klimatneutrala upphandlade transporter. Men det finns inget nämnt om hur man ska komma åt och minska utsläppen från bilismen. Av transportsektorns totala utsläpp av växthusgaser kommer 60 procent från bilar. (Naturvårdsverket, 2018).
I klimatprogrammet kan man även läsa att kommunen ska underlätta för medborgarna att göra klimatsmarta val men utöver att välja cykel och buss finns litet att hämta och vi har haft svårt att från kommunens hemsida utläsa hur kommunledningen avser att konkretisera arbetet med att nå målen.
Dessutom tror vi att det är många Uppsalabor som inte ens känner till kommunens ambitiösa klimatmålsättning, än mindre hur den ska verkställas. Vi menar att kommunledningen måste informera medborgarna om att en genomgripande förändring av privatbilism och transporter är nödvändig, i vilken omfattning den måste ske samt beskriva hur den ska gå till.
I intervjun säger Malmström att kommunen mäter hur stora utsläppen är och att man sätter upp mål och utformar politiken därefter. Vi önskar att kommunledningen tydligt beskriver hur den politiken kommer att utformas för att nå målen om ett fossilfritt Uppsala 2030.
Vad gör kommunen för att minska bilutsläppen?
Vilka konkreta åtgärder gör Uppsala kommun för att minska utsläppen från bilismen, skriver Ingalill Ek
HUr vill kommunen agera för att nå målen om fossilfritt Uppsala 2030, undrar Ingalill Ek.
Foto: Staffan Claesson/Arkiv
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.