Kommunpolitikerna vill öka tågpendlingen till Stockholm. Det skall ske med hjälp av fyra spår! För att få det att fungera krävs en ombyggd centralstation (1 miljard?) och en ny station i Bergsbrunna (2 miljarder?, kostnad för ombyggd station 2011)! I utbyte skall Uppsala bygga en spårväg à 7-10 miljarder samt 33 000 bostäder till 2050.
År 2017 var det 9 500 personer som pendlade från Uppsala till Stockholm (5 000 i motsatt riktning). Befolkningen var 219 914. Tågpendlarna utgjorde då 4 procent av Uppsalas befolkning. Med kommunens beräknade befolkningstillväxt och samma förutsättningar, ökar tågpendlingen till 2050 med 4 100 pendlare.
Totalkostnaden utan bostäderna, blir 10-13 miljarder. ”Kostnaden” blir då > 2.4 miljoner samt 8 ”lägenheter” per ny tågpendlare! Rimlig kostnad? Är det verkligen vettigt att binda sig till ett så massivt åtagande, med tanke på nuvarande skuld, och att satsa dessa pengar i dagens lågkonjunktur och med kommunalt underskott?