Vad får tågpendlandet kosta?

Fyrspårskostnaden är orimligt hög, skriver Björn Lundgren.

Fyrspårskostnaden är orimligt hög, skriver Björn Lundgren.

Foto: Jens Flyckt/Arkiv

Insändare2023-04-29 08:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunpolitikerna vill öka tågpendlingen till Stockholm. Det skall ske med hjälp av fyra spår! För att få det att fungera krävs en ombyggd centralstation (1 miljard?) och en ny station i Bergsbrunna (2 miljarder?, kostnad för ombyggd station 2011)! I utbyte skall Uppsala bygga en spårväg à 7-10 miljarder samt 33 000 bostäder till 2050. 

År 2017 var det 9 500 personer som pendlade från Uppsala till Stockholm (5 000 i motsatt riktning). Befolkningen var 219 914. Tågpendlarna utgjorde då 4 procent av Uppsalas befolkning. Med kommunens beräknade befolkningstillväxt och samma förutsättningar, ökar tågpendlingen till 2050 med 4 100 pendlare. 

Totalkostnaden utan bostäderna, blir 10-13 miljarder. ”Kostnaden” blir då > 2.4 miljoner samt 8 ”lägenheter” per ny tågpendlare! Rimlig kostnad? Är det verkligen vettigt att binda sig till ett så massivt åtagande, med tanke på nuvarande skuld, och att satsa dessa pengar i dagens lågkonjunktur och med kommunalt underskott?