Vid flera tillfällen har de paket jag beställt inte kunnat levereras. Jag har i stället fått ett sms från Postnord med beskedet att försändelsen "inte kunde levereras".
Eftersom jag var hemma vid samtliga dessa tillfällen, ringde jag till Postnords Kundtjänst för få en förklaring till varför man inte ringde på dörren. Jag fick då beskedet att Postnords regler säger att chaufförerna inte får ringa på dörren! Men jag tyckte ändå att dessa regler var märkliga och sökte på Postnords hemsida om det fanns någon information kring dessa regler men det fanns ingen...
Då hittade jag en artikel i SvD, publicerad den 22 augusti 2016, som handlade om SvD Näringslivs granskning av Postnord. Många av klagomålen till Postnord handlar just om att chaufförerna inte bryr sig om att ringa på dörren.
SvD Näringsliv hade träffat Anders Holm, vd på Postnord Sverige. Enligt artikeln medgav han att det funnits brister i hanteringen av paket till privatpersoner. Tidningen skriver:
"Efter SvD:s granskning inför nu bolaget nya rutiner. En förändring är att man tar bort en regel som säger att chaufförer inte får ringa på privatpersoner som väntar på hemleverans av paket."
Min fråga är nu: om reglerna nu har ändrats (2016), varför vet/visste inte Kundtjänst om detta?
Enligt artikeln i SvD ska här också Postnords kontroll av att chaufförerna faktiskt gör ett leveransförsök intensifieras...
Det vore värdefullt att få ett klargörande kring vad som gäller från ansvariga på Postnord.
Birgitta Löfqvist, Uppsala
SVAR: Visst får brevbäraren ringa på
Det är alltid tråkigt när en försändelse inte kommer fram som den ska. Hur en leverans sker beror på vilket leveranssätt avsändaren har valt. En del pakettjänster kräver till exempel kvittens av mottagaren medan andra kan lämnas direkt vid dörren utan kvittens. Med ledning av informationen i insändaren är det svårt att avgöra vilken typ av tjänster som har använts här, men givetvis ingår det att ringa på dörren när det är en sådan tjänst avsändaren valt.
När en leverans av något skäl inte görs som förväntat är det viktigt att höra av sig till vår kundservice, så vi får reda ut för varje enskilt fall vad som hänt.
Camilla Törnkvist, distributionsområdeschef PostNord