I ett land med växande befolkning och ökande efterfrågan av både gods- och passagerartransporter måste man kontinuerligt utveckla väg- och järnvägsnätet. Sen finns det förstås projekt som bara är rent pengasvinn så som höghastighetsbanorna.
Trafikverket skyller på att kostnaden för nybyggen har skenat de senaste tio åren. Då kanske man borde granska hur vi hamnade där. Man kan säkert också få fram mer pengar genom att sänka nån ministers eller generaldirektörs lön och se till att skattepengar från bensin och tågbiljett verkligen öronmärks till att förbättra vägar och järnvägar i stället för att gå direkt till statskassan.
Projekt som är mycket viktiga att genomföra i när framtid: Norrbotniabanan, räta ut de långsammaste delarna av Ådalsbanan, uträtat dubbelspår på Ostkustbanan, Aroslänken, åtgärda de långsammaste delarna av väg 55, motorväg E18 Västerås-Köping, ny väg 50 Brattebo backe – Nykyrka, ny motorväg väg 40 Jönköping – Ulricehamn, överhuvudtaget se till att Sverige har ett välutbyggt nät av järnvägar som klarar 250 kilometer i timmen, hela vägen från Norrbotten till Skåne.
Sverige slutar inte i Uppsala. Det vore mycket olyckligt om politikerna följde trafikverkets linje om inga nya infrastrukturprojekt. Det är helt enkelt oacceptabelt. Att satsa på infrastrukturen skulle kunna hjälpa Sverige ur den lågkonjunktur corona orsakat.