Utred kostnaderna för nolltaxa på UL

Hur mycket skulle det kosta att ha nolltaxa på UL, undrar Dick Åhman.

Hur mycket skulle det kosta att ha nolltaxa på UL, undrar Dick Åhman.

Foto: STAFFAN CLAESSON

Insändare2019-03-01 06:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kostnaderna för biljett­utrustning, digitalisering, hantering, service och arbetskostnader, möts med höjda biljettpriser och indragna linjer. I övrigt är UL:s biljettsystem för komplicerat, och ohanterligt för många användare, i den mån de fungerar. Kontentan av detta blir att många som hellre skulle åka kollektivt, tar bilen. En utveckling som går tvärtemot ökat kollektivt resande, och bättre miljö.

I stället för att vända den trenden, fortsätter man enträget att snärja in sig i högre kostnader för biljetthantering och utrustning.

Har själv försökt ta reda på dessa kostnader av eget intresse, men inte lyckats.

Skäms man att redovisa dessa kostnader för skattebetalarna?

När blir det någon långsiktig planering för att motverka denna utveckling? Har man över huvud taget räknat på kostnaderna och vinsterna med nolltaxa? Har man redan investerat för mycket i biljettsystemen, så att det blir för dyrt att införa nolltaxa i dagsläget?

Något säger mig att många andra läsare vill ha uttömmande svar på dessa frågor.