Läser i UNT att Fyrisskolan, där min son precis börjat årskurs 2 på restaurang- och livsmedelsprogrammet, ska läggas ner nästa år. På exakt samma sätt, via UNT, fick jag förra hösten veta att hans dåvarande skola Ekebygymnasiet skulle läggas ner.
Min son går på IMY-RL, den individuellt anpassade delen av restaurang- och livsmedelsprogrammet. Dessa elever är i stort behov av förutsägbarhet, trygghet och en stabil lärarkår - en del främst för sin inlärning, andra på grund av till exempel psykisk ohälsa eller kunskapsluckor orsakade av tidigare hög frånvaro.
Den beskrivning vi fick av IMY innan sonen började på Ekeby vittnade om en klok och varm hantering av dessa elever, med tät uppföljning av kunskapsmål och genomtänkta individuella anpassningar. I samband med flytten till Fyris har upplägget tappat sin ursprungliga form när personalgruppen från Ekeby splittrats upp på olika skolor, och eleverna har fått göra en omstart med lärare och skolledning på Fyris. Med det nya beskedet om nedläggning av Fyris är jag rädd för att även detta läsår kommer att kantas av osäkerhet, oroliga lärare och låg ambitionsnivå från skolledningens sida.
Förra årets information från Ekebygymnasiets ledning var under all kritik, och bestod i princip av ett par infobrev som skickades ut till föräldrar. En skolledning som behöver krishantera den egna lärarkåren samtidigt som man förbereder för en oönskad förändring har inte så mycket kraft över till annat. Från Fyrisskolans håll har man dessutom knappt hunnit lära känna den här elevgruppen innan det här beskedet kom. Vem ska tillvara den här elevgruppens intressen, förutom några tappra yrkeslärare som själva hamnar i kläm när de flyttas runt som spelpjäser?
Utifrån Fyrislärarnas reaktion i artiklar i UNT inser jag att det är många som är ledsna och oroliga över de förändringar som väntar. Mest uppseendeväckande är det ändå att man utsätter samma lärare och elever för detta två år på raken, med tanke på vilka konsekvenser det får för elevernas inlärning, mående och därigenom möjlighet att lämna gymnasiet med goda framtidsutsikter.