Uppsala inte intressant för fyrspår

Oavsett fyrspår är förslaget till översiktsplan en felsatsning, skriver Mats Åkerblom

Oavsett fyrspår är förslaget till översiktsplan en felsatsning, skriver Mats Åkerblom

Foto: Kid Reslegård Svedberg

Insändare2021-01-12 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som jag har förstått det är staten inte särskilt intresserad av fyrspår för Uppsalas del. Enligt Trafikverket finns en önskan att fjärrtågen från norr ska få snabb resa till Arlanda och Stockholm utan att stanna vid mellanstationer. Därför finns alternativa förslag om att de nya spåren ska gå nära E4, öster om Knivsta, mer direkt mellan Uppsala C och Arlanda-Stockholm. 

Och jag läste förut om tekniker som ansåg att Uppsala inte behöver fyrspår – det är bättre att modernisera signalsystemet. De menar att om tunnelbana kan gå en gång i minuten ska inte tåg behöva en halvtimmes avstånd. Och då räcker det med två spår. Jag kan inte bedöma om de har rätt.

Nåja, nu kan Uppsala få tid att tänka om och starta i rätt ände med ordentliga kommunikationer så att befolkningen inte låses inne i sina bostadsområden. Och spårvagn är ju redan obsolet – hur ska det då inte bli så långt fram i tiden?!

Ja, miljoner är felsatsade. Men det är hela förslaget till översiktsplan, oavsett fyrspår. Man började ju med hus och kvarter, inte med hur folk skulle komma till arbete och handel. Det är i den felaktiga planeringen som många miljoner ödats bort.