Ett pilotprojekt 2022/2023, avseende subventionering av länstrafikens (UL) månads/årskort för de äldsta i Uppsala kommun, har pågått sedan september 2021och avslutas vid kommande årsskifte. Kortet 70+ har tagits emot mycket positivt av de cirka 2 500 resenärer som köpt kortet under perioden. Resorna med buss har ökat och användningen av bil minskat. Kortet har dock gällt under lågtrafik vilket begränsat resandet. Ett nytt pilotprojekt för 2024/2025 är planerat med en viktig förändring, kortet kommer att gälla dygnet runt vilket sannolikt kommer att öka intresset för kortet.
En eloge till Uppsala kommun som satsar ytterligare två år på ett nytt pilotprojekt som kommer i en tid då köpkraften hos alla i samhället minskat kraftigt de senaste året, inte minst för pensionärerna.
Då jag numera är folkbokförd i Östhammars kommun och därmed inte kommer att kunna tillgodogöra mig nästa period av 70+, eftersom kortet endast gäller för Uppsala kommuns äldsta. Följaktligen är min fråga till politikerna i Östhammars kommun i synnerhet och övriga länets kommuner i allmänhet om det finns planer att ta hand om gruppen 70+ på samma sätt som Uppsala kommun gör. Det är väl rimligt att länets samtliga 70+ får möjlighet att resa på samma villkor.
Uppsala kommun har under perioden subventionerat månadskortet med 272 kronor inklusive administrativa kostnader vilket inneburit en årskostnad på knappt 12 miljoner kronor. Östhammars kommun med en tiondel av befolkningsunderlaget skulle med samma kortandel hamna på en årskostnad på ca 1,2 miljoner. En överkomlig och ytterst välkommen satsning på de äldsta i kommunen. De som har störst behov av att resa i länet, bland annat för att träffa nära och kära, men som har en begränsad budget för resor.
Om samtliga kommuner i länet skulle införa systemet skulle underlaget öka med de dubbla och administrativa kostnader kunna delas, skapa mindre behov av bilen och öka säkerheten på våra vägar. Hanteringen av upplägget skulle underlätta för länstrafiken (UL) och känslan av särbehandling undvikas inom länet. Det är inte rimligt att paret Anderssons årskostnad, på fel sida om kommungränsen, betalar ca 12 000 kronor medan paret Perssons tvärs över staketet i rätt kommun 5 000 kronor.
En uppmaning till samtliga länets kommuner är att samordna kommunikationsfrågorna och för länet att uppmuntra en likvärdig behandling av de äldsta.
Uppsala ett äldrevänligt föredöme
Östhammar borde ta lärdom av Uppsala kommuns projekt med billigare månadskort för de äldsta, skriver Rolf Baum
Det är väl rimligt att länets samtliga 70+ får möjlighet att resa på samma villkor, skriver Rolf Baum
Foto: STAFFAN CLAESSON
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.