Uppsala borde göra som i Solna

Uppsala borde göra som Solna och införa zoner där man måste parkera sin elsparkcykel för att hyran ska avslutas, skriver Yvonne Flambe och Henrik Westman.

Speciella zoner där elsparkcyklarna kan lämnas borde införas, anser insändarskribenterna.

Speciella zoner där elsparkcyklarna kan lämnas borde införas, anser insändarskribenterna.

Foto: Svetlana P. Jansson

Insändare2023-05-28 07:28
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läser i UNT 6 maj att elsparkcykelföretagen inte vill betala för att ha sina fordon i staden, men biluthyrningsföretagen har kostnader som bilskatt, vägskatt och försäkringar. Så vad är skillnaden? 

Den som hyr en bil har körkort och kan trafikreglerna, men flera som åker elsparkcykel, tycks inte bry sig eller kan inte trafikreglerna. De åker mot rött trafikljus, åker mellan gående på övergångsställena – där man ska lämna företräde, åker på trottoarer fast det finns markerad cykelbana, parkerar på trottoar utan att framför allt tänka på synskadade och personer med funktionsnedsättning samt alla andra, ibland parkerar de även mitt framför entréer. 

Regeringen beslutade i juni 2022 att elsparkcyklar inte längre ska kunna parkera på gång- och cykelbanor, utan endast vid cykelställ eller annan uppställningsplats. Därmed fick kommuner och polisen större möjlighet att flytta felparkerade elsparkcyklar. Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka. Körs den i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer. Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm.

Som uthyrare borde väl ni ett ansvar att informera om gällande trafikregler och vart man ska parkera. Kanske borde ni införa ett elsparkcykelkörkort efter att brukarna har gjort en trafiktest hos er, då visar ni att ni tar ansvar för att trafikanterna kan gällande trafikregler. Då vet ni ju också om de är under 15 år och ska ha hjälm när de kör. Om alla brukare sedan får en personlig kod, så kan ni vid kontroller av felparkerade elsparkcyklar se vem som ska betala för de insamlade elsparkcyklarna, med till exempel 300 kronor. Om de inte betalar böterna, så har ni ju möjlighet att stänga av dem. 

Varför kan inte ni tillsammans med Uppsala kommun göra som Solna? Vad har då Solna gjort? Jo, de har inrättat dedikerade platser (zoner) där man måste ställa sin elsparkcykel för att abonnemanget ska avslutas. Platsen får inte vara på trottoarer där folk rör sig. Zoner är digitalt markerade i elsparkcykelföretagets app, men även fysiskt via skyltning runt om i kommunen. Resorna måste även avslutas inom dessa zoner om taxan ska sluta ticka? Ändå tjänade det företaget pengar. Antar ni och kommunen utmaningen och ansvaret?