För några år sedan skrev jag en insändare till UNT i vilken jag ondgjorde mig över att Uppsala, som är Sveriges fjärde stad, inte hade en fast turistbyrå. Orsak att Kommunen tydligen släppt det självklara kommunala ansvaret för en fungerande turistbyrå. Varför? En fast turistbyrå med dagens internet är omodernt. Uppsala upplyser numera hitresande turister via ”Destination Uppsala”. Upplysningen får man på svenska eller engelska (en del turister kanske saknar upplysningarna på tyska eller franska). Den som vill hitta samma uppgifter på telefon riskerar att gå bet. Det kan regna, blåsa eller solen kan blända. En äldre kan ha svårt att läsa liten text på en bildyta på kanske 6x12 cm stor. Eller så går det av någon anledning kanske inte att koppla upp sig på nätet på grund av dålig täckning eller urladdad telefon. Men det som ”turisten” säkert saknar allra mest är den personliga kontakten när det inte riktigt går som man tänkt sig. Sannolikt saknar många av de utländska turisterna, framför allt de äldre, den ”Smart-phone-mognad” som Destination Uppsala kräver.
Uppsala ansöker om att 2029 få bli Europas kulturhuvudstad. Jag gissar att man hoppas på att vi får hit mängder av nyfikna turister. Att då hänvisa till ”Destination Uppsala” för upplysningar är en förolämpning. Av alla de kommunikatörer som anställts av Uppsala kommun för att marknadsföra Uppsala måste de som tänkt ut detta med ”Destination Uppsala”, ha glömt att kommunikation sker i båda riktningarna och framför allt att inga frågor går att besvara innan de ställts, särskilt inte de oförutsedda. Det är därför som möjligheten till två-vägs-kommunikation är avgörande. Som exempel, det utländska paret som kommer till turistbyrån och ber om hjälp för att de inte klarat av att betala parkeringsavgiften! Eller undrar hur man kan betala när man inte som i Sverige har bankkort!
Alltså: Återinrätta en fast lättillgänglig turistbyrå där man, förutom upplysningar och turisttips, kan få sig en kopp kaffe, vila sina ben, köpa en Uppsala-souvenir, ett flerdagars busskort, biljetter till evenemang, få förslag på boende eller ladda sin mobiltelefon. Träffa andra turister och utbyta erfarenheter Tryck upp informativa broschyrer och kartor. Och, icke att förglömma, tänk på att de nyfikna turister som kommer är av skiftande åldrar och nationaliteter! Sannolikt tillhör ganska få av besökarna Pokemon-generationen. En fast lättillgänglig turistbyrå är den gästfrihet som turisten, som nyfiken kommer hit, kan begära!