Uppsala är inte längre en studentstad

Att vara stolt över studenterna och kalla Uppsala för en framtidsstad rimmar inte med prishöjningarna på UL:s rabatterade biljetter skriver lärarstudenten i sin insändare.

Studentlivet och att satsa på miljön verkar vara ett minne blott när UL:s biljettpriser kan höjas för de som redan har det tufft ekonomiskt: studenter och pensionärer. Det menar insändarskribenten.

Studentlivet och att satsa på miljön verkar vara ett minne blott när UL:s biljettpriser kan höjas för de som redan har det tufft ekonomiskt: studenter och pensionärer. Det menar insändarskribenten.

Foto: Adam Wrafter

Insändare2024-12-04 14:50
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Studenter, barnfamiljer och pensionärer går på knäna och ni vill sänka skatten för höginkomsttagare” och ”Miljön är en av våra viktigaste frågor”. Den sortens påståenden klingar klart ur socialdemokraternas munnar men var är dessa påståenden hos Region Uppsala när det gäller beslut kring lokaltrafik?

Framtidsstaden Uppsala, som vunnit Världsnaturfondens One Planet City Challenge, och står stolta över sina studenter har tänkt: vi lämnar detta bakom oss och gör det svårt för de som redan har det svårt. Det har knappast undgått någon som behöver ta bussen till jobbet eller sina studier att UL:s biljettpriser ska höjas ännu en gång. Något som påverkar studenter, pensionärer och barnfamiljer i högsta grad, det vill säga ”de som går på knäna”. Alltså är det så att de som måste åka buss för att ta sig till arbete, skola eller praktik får stå med en månadskostnad för bussresor som är betydligt större än åren innan, och de som har råd att åka bil väljer att åka bil för att parkering på arbetsplatsen och bensinkostnader är billigare per månad än ett busskort. En miljöstad?

Hur rimmar socialdemokraternas stora ord om miljöstad och studentstad med kollektivtrafikens höjning av taxa – för de som redan ”går på knäna”?