UL:s biljettkontroll måste ses över

Jag vill instämma i kritiken mot UL:s biljettkontrollanter.

Om UL månar om sina passagerare så bör man snarast se över hur biljettkontrollanterna arbetar, anser insändarskribenten.

Om UL månar om sina passagerare så bör man snarast se över hur biljettkontrollanterna arbetar, anser insändarskribenten.

Foto: Staffan Claesson

Insändare2023-10-06 10:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag skulle åka buss hem från gamla Uppsala en sen augustikväll tillsammans med en kompis som har en mild funktionsnedsättning. 

Jag hade månadskort och gick på bussen först. När min kompis står vid biljettscannern och är i färd att köpa sin biljett så springer en kontrollant fram till honom och säger att biljetten ska vara köpt innan han kliver på bussen. Så trots att han nu både har köpt och skannat sin biljett så får han en bot på 1500 kronor av en oresonlig kontrollant. 

Det går få bussar sent på kvällen och bussen var lite tidig så att hinna köpa biljett innan vi klev på var inget alternativ denna kväll. 

Jag upplevde att kontrollanten gick på min kompis för att han såg ut att vara ett lätt byte som inte kunde säga emot. 

Att man måste ha giltig biljett redan innan man kliver på som biljettkontrollanten hävdade kan omöjligt stämma med tanke på att man kan köpa biljett med kontokort ombord på bussen. 

Jag såg senare ett flertal nya passagerare kliva på och köpa biljetten först när dom klivit ombord precis som min kompis utan att bli bötfällda trots att kontrollanterna fortfarande befann sig på bussen. 

Att överklaga i efterhand är helt lönlöst, precis som andra här har vittnat om.

Om UL månar om sina passagerare så bör man snarast se över hur kontrollanterna arbetar.