UL samlar in synpunkter om nya linjenätet

Foto: Staffan Claesson

Insändare2017-09-01 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det nya stadsbusslinjenätet har utvecklats med siktet inställt på ett effektivare linjenät bättre anpassat för att möta dagens och framtidens resbehov i Uppsala. I en förändring av den storlek som det nya linjenätet innebär är det omöjligt att göra alla nöjda. Men självklart är ambitionen att majoriteten av Uppsalaborna ska uppleva att vi nu har en förbättrad busstrafik i staden.

Den 27 augusti publicerades flera insändare med synpunkter om hållplatser som flyttats eller dragits in. UL ska sammanställa alla förslag och synpunkter som framförts direkt eller via insändare i samband med den utvärdering som ska göras under hösten. Detta för att få ett bra underlag för att fatta beslut om eventuella förändringar.

LÄS MER: Grovt fel att ta bort hållplatser

LÄS MER: Äldre drabbas av hållplatsflytt

LÄS MER: Nu kommer jag tyvärr att välja bilen

När det gäller ringlinjens trafik på kvällar har informationen varit otydlig i en av de trycksaker som producerats. Begreppet ”sena kvällar” kan tolkas olika beroende på vilka vanor man har. Att sista turen i vardera riktning avgår klockan 22 på vardagar tycker vissa är sent medan andra inte tycker det.

LÄS MER: Varför går inte ringlinjen på kvällstid?

LÄS MER: Svårt att veta vilken buss man ska ta

En av insändarskribenterna efterlyser en vanlig karta över Uppsala med linjenätet inritat. Det finns en sådan karta på UL:s hemsida. Men UL planerar inte att trycka någon ny karta av den typ som fanns tidigare. Många har dessutom uppskattat den schematiska linjekartan som visar linjer och hållplatser.

Läs mer om