Den 1 januari 2025 upphör möjligheten att betala UL:s 30-dagars kort via autogiro, och jag undrar: hur tänker ni egentligen? Som ställföreträdare för personer som inte har smartphones eller bank-ID, och som saknar möjligheten att betala för en hel årsbiljett i förskott, ser jag detta som ett stort problem.
Autogiro är en livlina för många som lever med små marginaler. Det är ett enkelt och tillgängligt sätt att sprida ut kostnaden över tid, särskilt för personer med låg inkomst och funktionsnedsättningar. När UL tar bort autogiro tvingas dessa människor hantera ännu en ekonomisk och administrativ börda.
Hur ska mina huvudmän – som varken kan köpa biljetter via app eller har möjlighet att lägga ut tusentals kronor på en årsbiljett – klara sig? Det här är inte bara en fråga om betalning; det handlar om rätt till mobilitet och jämlikhet. Kollektivtrafiken är en grundläggande samhällstjänst som måste vara tillgänglig för alla, inte bara för de som har råd eller teknisk kompetens att använda digitala lösningar.
Varför väljer UL att göra livet svårare för de som redan har det tufft? Ni måste inse att denna förändring riskerar att exkludera en stor grupp människor från att kunna resa och delta i samhället.
Jag kräver ett svar från UL: Varför tas autogirot bort, och hur tänker ni säkerställa att kollektivtrafiken är tillgänglig för alla även efter den 1 januari 2025?