Den 22 januari började nya priser att gälla på bussarna. Jag är pensionär och har kort med reskassa och hade för en tid sen hört mig för hos UL vid resecentrum hur jag skulle göra, för att få rabatterat pris. Informationen var att jag skulle meddela chauffören detta när jag klev på.
Idag blev det så att jag skulle åka buss vid fyra tillfällen. Första bussen var en regionbuss, det funkade bra. Chauffören knappade in priset 27 kronor, som drogs på mitt kort.
De följande tre gångerna åkte jag med lokalbussar. Ingen av de tre chaufförerna jag åkte med verkade känna till det hela, de kunde inte knappa in det rabatterade priset. Jag betalade därför 39 kronor vid första tillfället. På UL vid resecentrum, dit jag gick, fick jag tillbaka de extra 12 kronorna. Kvinnan jag talade med menade att chaufförerna visst kunde knappa in rabatten. Men det verkade ju inte så!
Jag fick med mig en broschyr med priserna för att visa upp, men det hjälpte inte de följande gångerna jag sen tog buss den dagen. I broschyren står det: "Du som tillhör en kategori som har rätt att resa till rabatterat pris kan besöka ett försäljningsombud eller UL Center för att ställa in kategorin rabatterad”. Jag gick förvånat tillbaka till UL för att fråga om detta och fick då veta att detta inte är klart.
Min reflektion efter denna dag är: Sjösätt inte något nytt innan allt är klart!.
UL borde helst ha väntat tills det fungerar att rabatt går att ställa in på reskassekorten.
I väntan på sådan möjlighet bör naturligtvis samtliga busschaufförer vara ordentligt informerade om vad som gäller tills dess, inte svara "det där vet jag ingenting om" och ta fullt vuxenpris! Alla tre var klart stressade när jag framförde mitt önskemål. Om de inte informerats ordentligt om detta, så förstår jag att de blev det när jag ville få rabatterat pris! Självklart måste bättre information till samtliga busschaufförer ske, så länge man inte kan få rabatt införd på sitt kort.