I mitten av november 2021 ansökte jag om en bussbiljett för pensionärer, efter kommunens rekommendationer. Jag stegade upp på Stationsgatan 10, tog hissen 4 trappor med min rullator och fick sedan hjälp med att fylla i ansökningsblanketten av personalen. Jag fick veta att det skulle ta en och en halv månad att få biljetten. Den 1 januari 2022 skulle jag kunna börja åka på pensionärsbiljetten.
När jag inte hörde av kommunen så ringde jag till växeln i början av januari. De förklarade att det inte hade inkommit en ansökan om en bussbiljett från mig. Jag förklarade att även om jag är 90 år så vet jag att jag var själv uppe på stationsgatan 10 och fått hjälp att beställa bussbiljetten. "Men du finns inte i systemet så det har inte inkommit en beställning," sas det.
Jag blev inte glad!
Nästa dag tog jag rullatorn och gick iväg till det nya kommunhuset och försökte att få någon reda i detta.
Där blev jag mottagen vid en lång disk, där det fanns kundservice och jag berättade för personen bakom disken mitt ärande angående min ansökan om bussbiljetten som jag ansåg hade försvunnet inom kommunens väggar. Hon sökte på datorn och sa "Nej, det har inte inkommit en ansökning från dig!"
Nu ställer jag mig följande fråga, eftersom jag vet att jag har lämnat in en ansökan på kommunkontoret: Om nu min ansökning på något vis försvunnit, kanske i flytten från Stationsgatan 10 till det nya kommunhuset, så förstå jag det, men varför säger ni att den inte inkommit? Det ger mig skulden och döljer era egna misstag.
Att ni slarvat bort ansökan om bussbiljett gör också att jag nu, efter en ny ansökan som, om den fäster någonstans inom kommunhuset, måste vänta till 1 mars innan jag kan åka på pensionärsbiljetten.