Trafikverket lägger pengarna på fel ställen

Riv upp beslutet om höghastighetsbanor, skriver Jacob Kilström.

Bygg bort flaskhalsarna på Ostkustbanan istället för att satsa höghastighetsbanor, skriver Jacob Kilström.

Bygg bort flaskhalsarna på Ostkustbanan istället för att satsa höghastighetsbanor, skriver Jacob Kilström.

Foto: Adam Ihse/TT

Insändare2022-02-04 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är rent skamligt dåligt så pengarna fördelas i trafikverkets förslag till nationell plan. Det är fruktansvärt att så många projekt skjuts på framtiden och går utan full finansiering, vilket gör risken stor att samma besvikelse sker igen 2026. Det förmodligen största problemet ligger i att höghastighetsbanorna har fått 107 miljarder öronmärkta kr från staten. Ett beslut som måste rivas upp. Höghastighetsbanorna är ett gökungeprojekt som riskerar bli Hallandsåsen deluxe, redan innan de byggs. Om de nödvändigtvis måste byggas bör de lånefinansieras utanför nationella planen så att vi får råd att åtgärda akutare problem. Ett allvarligt sådant är Ostkustbanan. Mellan Gävle och Härnösand är standarden under all kritik, det finns sträckor där tågen inte ens får köra i 100 km/h. 

Att den järnvägen är dålig spelar roll för att näringslivet är beredda att satsa 1 000 miljarder kr på nya industrier i de 7 nordligaste länen, mycket av dem är omställningsprojekt, men även om de inte vore det är det viktigt att värna om att industrier på nytt blivit intresserade av Sverige då det är mycket bättre för miljön om alla våra prylar inte behöver resa från andra sidan jorden! Men allt detta riskerar gå i stöpet för att staten vill skryta med lyxtåg i söder! De här industrierna kommer inte att kunna skicka iväg sina produkter på en avsaknad Norrbotniabana eller en krokig enkelspårig Ostkustbana. Dessa måste åtgärdas. 

Gästrikland är en getingmidja där man tvärtemot förslaget borde tidigarelägga etappen av Ostkustbanan Gävle-Kringlan och även bredda E4 till fullständig motorväg. Utöver det bör man bygga ny järnväg Härnösand-Hudiksvall för att få bort de 3 värsta flaskhalsarna i flaskhalsen, som idag både slöar ner tågen till snigelfart och begränsar vikten på godstågen något så oerhört. Dessutom är Botniska korridoren hög prio i EU så att inte åtgärda dessa innebär att Sverige kan gå miste om enorma summor av EU-bidrag. Trafikverkets förslag är inte bara snålt, det är kapitalförstörelse också!