Svar till Bo Karlsson och Johan Lundqvist
BĂ„da insĂ€ndarna Ă€r överens om att hastigheten Ă€r avgörande för den skada en oskyddad trafikant drabbas av vid en kollision med motordrivet fordon. DĂ€r slutar emellertid likheten mellan insĂ€ndarna. Bo Karlsson Ă€r mer intresserad av att raljera om en grupp som gĂ„r under benĂ€mningen âhetsaporâ.
Den rubrik som han anvÀnder har ju ingen koppling till den underliggande texten. I svepande formuleringar pÄstÄr han att förÀndrade fartgrÀnser inte har nÄgon negativ effekt pÄ miljön. Det pÄstÄende försöker Johan Lundqvist verifiera med en artikel som Trafikverket publicerat.
Jag har tagit del av Trafikverkets rapport som mycket riktigt verifierar Johan Lundqvists argumentation i hans insÀndare. Samtidigt pÄpekar rapporten att minst brÀnsleförbrukning hos fordonet föreligger vid hastigheter mellan 50-70 km/h. Hastigheter över eller under dessa vÀrden ökar brÀnsleförbrukningen. Jag har emellertid inte funnit nÄgon dokumentation hur dessa vÀrden har uppmÀtts.
Det Àr vÀl allom kÀnt att förbrÀnningsmotorer som inte uppnÄtt driftstemperatur har en betydligt högre förbrukning Àn en motor med optimal driftstemperatur. I en stad som Uppsala med relativt korta avstÄnd kommer sÀkert mÄnga bilar under vintern speciellt att aldrig uppnÄ optimal driftstemperatur med hastigheter under 50 km/h och dÀrmed en vÀsentligt högre brÀnsleförbrukning och dÀrmed högre utslÀpp.
Jag har ocksĂ„ under mĂ„nga Ă„r uppskattat âgröna vĂ„genâ pĂ„ Tycho Hedens vĂ€g om trafiken flyter i 70 km/h. Efter hastighetssĂ€nkningen till 60 km/h har köbildningen ökat igen. Har den sĂ€nkta hastigheten koordinerats med trafiksignalernas tidsintervall? HĂ€r stĂ„r möjligen trafiksĂ€kerhet och miljöpĂ„verkan i ett motsatsförhĂ„llande.