Trafikkaos pÄ vÀg till stranden

Trafikkaos pÄ vÀgen till Storvads badplats eftersom avsaknad av en gÄng- och cykelvÀg medför att mÄnga tar bilen till stranden, skriver Lars Hylander.

Trafikkaos pÄ vÀgen till Storvads badplats eftersom avsaknad av en gÄng- och cykelvÀg medför att mÄnga tar bilen till stranden, skriver Lars Hylander.

Foto: LĂ€sarbild

InsÀndare2018-06-10 06:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Vi Àr glada över att Uppsala kommun rustat upp Storvads badplats till ett populÀrt utflyktsmÄl. Varför har man inte samtidigt gjort nÄgot Ät trafikfaran sÄ vi slipper ta bilen till stranden?

Fem ideella föreningar i Gamla Uppsala skickade gemensamt in en skrivelse till Gatu- och samhÀlls­miljönÀmnden för över ett Är sen med förslag att bygga en gÄng- och cykelvÀg till DisagÄrden och Storvad. ­Efter pÄminnelser sÄ anlitade nÀmnden en konsultfirma som lÀmnade ett förslag i höstas. Vid vÄr förfrÄgan nu i juni fÄr vi beskedet att man ska göra ytterligare en förstudie, som kanske startar om ett Är, som i sin tur kanske leder fram till en projektering, som kan leda till att bygge av gÄng- och cykelvÀg kan starta tidigast 2020 eller 2021.

”Anledningen till att projektet dröjer Ă€r att det inte har fĂ„tt en högre prioritet i relation till andra planerade investeringar.” I klartext Ă€r alltsĂ„ den nyss avslutade ombyggnationen av den endast 7 Ă„r gamla gĂ„ng- och cykelvĂ€gen lĂ€ngs VattholmavĂ€gen viktigare! Detta trots att det dessutom redan finns fina gĂ„ng- och cykelvĂ€gar bĂ„de öster och vĂ€ster om VattholmavĂ€gen. Än vĂ€rre Ă€r att Trafikverket nu pĂ„ kommunens uppdrag anlĂ€gger en fjĂ€rde, parallell gĂ„ng- och cykelvĂ€g pĂ„ den tidigare banvallen för hundratusentals kronor. Detta istĂ€llet för att berika miljön och spara pengar genom att lĂ„ta rĂ€lsen ligga kvar och köpa nĂ„gra dressiner för ett upplevelsefyllt trampĂ€ventyr frĂ„n Gamla Uppsalas pittoreska station.

Denna misshushĂ„llning med resurser och utarmning av miljön leder till att gĂ„ng- och cykelvĂ€gen lĂ€ngs ÄrnavĂ€gen till DisagĂ„rden och Storvad nedprioriteras. För att bortförklara att fadĂ€sen med att tvinga ut oskyddade trafikanter pĂ„ ÄrnavĂ€gen sĂ„ hĂ€nvisar man till DisavĂ€gen. Men Ă€ven DisavĂ€gen saknar gĂ„ng- och cykelvĂ€g, har mycket trafik och Ă€r Ă€ndĂ„ smalare Ă€n ÄrnavĂ€gen. LĂ€get förbĂ€ttras inte ett dugg av att man planerat en gĂ„ng- och cykelvĂ€g lĂ€ngs DisavĂ€gen sedan tvĂ„ decennier sedan. Inte undra pĂ„ att det inte finns pengar till gĂ„ng- och cykelvĂ€gar dĂ€r de verkligen behövs nĂ€r alla resurser lĂ€ggs pĂ„ dyra konsultstudier och in­effektiv byrĂ„krati. Samt pĂ„ ”puckelpister” för bilisterna sĂ„ trafikflödet störs och hantverkare och andra som mĂ„ste ha bilen i arbetet hindras i sin yrkesutövning. Vilket parti kan fĂ„ Ă€ndan ur vagnen och bygga en gĂ„ng- och cykelvĂ€g till DisagĂ„rden och Storvad istĂ€llet för tom retorik om Uppsala som en bra cykelstad.