I artikeln i UNT den 18:e januari 2023 om stoppad genomfart står det att den totala trafiken genom Norby har minskat, baserat på data över antalet bilar på Rosendalsvägen och Tallbacksvägen. Att trafiken på dessa gator minskat har troligen lett till ökad trafik på Norbyvägen, som också går genom Norby; att säga att trafiken genom Norby minskat är då felaktig. Om ytterligare en genväg (Tallbacksvägen) stängs av för genomfart, vilket jag unnar de som bor längs med den gatan, ökar troligen trafiken på Norbyvägen ytterligare. Vi är många som bor nära Norbyvägen och störs av bullret från trafiken och oroas över våra barn som korsar Norbyvägen till och från skolan, kompisar eller affären.
En förhoppning är förstås att den totala biltrafiken minskar med positiva effekter för framkomligheten för till exempel bussar och minskat buller för alla som bor nära genomfartsgatorna, för att inte nämna miljön. Jag upplever dock inte att trafiken minskar, tvärtom. Kan inte vi alla som inte måste köra bil lämna plats till de som måste och istället cykla eller åka buss? När vi måste köra bil i stan bör vi hålla 40, då hålls bullret nere markant jämfört med om vi kör 50.
Trafiken längs Norbyvägen lär öka
Vi är många som bor nära Norbyvägen och störs av bullret från trafiken och oroas över våra barn som korsar Norbyvägen, skriver Magnus Åborg i en insändare.
Trafiken på Norbyvägen kan öka om andra gator stängs av, menar en insändarskribent.
Foto: UNT-arkiv
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.