Det finns ett antal monumentala broar i vårt land. Sandöbron, Tjörnbron, Högakustenbron och Uddevallabron, för att nämna några fantastiska byggnadsverk som förbinder viktiga landsdelar. Att Uppsala nu planerar att få en bro över Fyrisån som är längre och tyngre än exempelvis Tjörnbron, verkar litet märkligt. Visserligen har inte Mark- och Miljödomstolen ännu uttalat sig om lämpligheten, men ändå. Om nu denna gigantiska bro, 850 meter lång, med en seglingsbar höjd på 12 meter blir av, så finns ett antal stötestenar på vägen.
Tjörnbrons betong och armering väger 13 400 ton; den projekterade Fyrisbron betydligt mer. Tjörnbron är grundlagd på berg. Den eventuella bron kommer att grundläggas på lera, i vissa fall cirka 100 meter. All den pålning som erfordras kommer att perforera Uppsalaåsen, med konsekvenser för vårt dricksvatten.
Detta problem belystes vid ett möte med Uppsala vatten och SGU under hösten 2024. En stor riskfaktor var experter från båda dessa parter eniga om.
De budgeterade kostnader på 3,1 miljarder, är en osäkerhetsfaktor som i ett jätteprojekt som detta, kommer att öka avsevärt. Detta är mera en regel än ett undantag.
Att Uppsala kommun nu har påbörjat byggnation av en depå för spårvagnar vid väg 255, innan detaljplan är klar, är helt oacceptabelt och olaga enligt plan- och bygglagen.
Att situationen förändrats avseende befolkningstillväxt, är en annan parameter som borde ha fått våra beslutande att åtminstone dra i handbromsen.