Skolledningen vill lösa konflikter – med våld

Skolledningen på Tiundaskolan har den senaste tiden kritiserats kraftigt för hur man valt att utbilda personalen i att fysiskt brotta ner en elev i första klass. "Människor som lärt sig tygla andra med våld kan bli potentiellt farliga människor", menar insändarskribenten.

Tiundaskolan i Uppsala har länge haft problem med stök och oreda.

Tiundaskolan i Uppsala har länge haft problem med stök och oreda.

Foto: Adam Wrafter

Insändare2024-10-23 16:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När resten av Sveriges skolor försöker lära sina elever att lösa konflikter utan våld vill ledningen på Tiundaskolan i Uppsala istället lära sina lärare att lösa konflikter MED våld. Det behövs nog ingen högre utbildning för att se problematiken här.

Efter 20 år som lärare och sedermera specialpedagog inom grundskola med fokus på extra utmanande elever finns det fortfarande tillfällen när man faktiskt häpnar. När utbildade personer i ledningsposition med ansvar för ett stort antal elever vill införa systematiserat våld i verksamheten så häpnar jag. 

Inte en enda gång, i något sammanhang, har jag ens varit i närheten av att tänka tanken kring att bruka våld gentemot en utmanande elev. Jag hoppas och tror att de allra flesta lärare/specialpedagoger delar den upplevelsen. 

Inom utbildningar som syftar till att hantera människor lär man sig att lösa utmanande situationer på ett sätt som gör att våld inte uppstår. Att lära sig använda våld behövs knappast någon utbildning kring. Vem som helst skulle klara av att brotta ner en sjuåring. Ingen behöver en utbildning i hur man enklast brottar ner sjuåringar. 

Människor som tyglas med fysisk överlägsenhet kommer tygla svagare människor med fysisk överlägsenhet. En dag kommer de här sjuåringarna växa upp. Människor som lärt sig tygla andra med våld kan bli potentiellt farliga människor om de hamnar i fel kontext. Våld triggar snabbt igång ett dysfunktionalitet beteendemönster. Det kommer bli ett framtida problem, både för individen och omgivningen. 

 Skolans övergripande uppdrag är att skapa fungerande och produktiva samhällsmedborgare. Utåtagerande barn behöver stöttning och strategier att hantera sin ångest, oro, rädsla eller ilska. Inte övermannas fysiskt. 

Den här skolan har missuppfattat sitt uppdrag. 

Det man behöver lära sig är ju snarare hur man gör så att situationen INTE landar i ett läge där våld brukas. Det kallas för förebyggande arbete. Något säger mig att Tiundaskolan bör överväga fortbildning kring den delen av verksamheten.