Tåget går inte som tåget numer

Det vore klädsamt om ansvariga regionpolitiker förklarar (ingen informationsstrateg göre sig besvär) hur man har tänkt och varför inte tågtrafiken fungerar, skriver Lennart Ståhle i Skyttorp.

Vissa helger under sommaren har nästan alla tåg på sträckan Uppsala-Tierp varit inställda. Ersättningsbussar har inte dykt upp, skriver skribenten.

Vissa helger under sommaren har nästan alla tåg på sträckan Uppsala-Tierp varit inställda. Ersättningsbussar har inte dykt upp, skriver skribenten.

Foto: Axel Hilleskog

Insändare2022-08-26 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De har snott tåget. Hjälp! Tåget går inte som tåget numera. Mälartåg med MTR som huvudoperatör har lagt sig som en tung hand över tågtrafiken. Mälartåg förresten; detta koncept eller vad man vill kalla det, sträcker sig ned till Linköping, Norrköping. Finns Mälaren där?  

På Mälartågs hemsida kan man läsa följande: ”Regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland genomför en historisk satsning för att förbättra den regionala tågtrafiken i Mälardalen. Mälartåg är en viktig del av denna satsning, som det regionägda bolaget Mälardalstrafik ansvarar för på uppdrag av regionerna.” Det låter ju bra. Bara det att för bättrandet av tågtrafiken inte har märkts särskilt mycket. Men vad är Mälartåg? Ett samarbete, men hur fungerar det? Vem sitter i ledningen och hur styrs detta? Därom får man inget veta från hemsidan, som förefaller designad av en uppsjö av så kallade informationsstrateger.

Förr fungerade Upptåget okej, med några inställda avgångar. Numera är det annorlunda. Visserligen låter Mälartåg upplysa att endast var tionde tåg är inställt. Det låter väl bra? Men vissa helger under sommaren har nästan alla tåg på sträckan Uppsala -Tierp varit inställda. Ersättningsbussar har inte dykt upp. Och har de kommit så har de kommit cirka femton minuter efter att nästa ordinarie tåg har avgått. 

Mälartåg förefaller vara en luddig skapelse av regionala politiker som inte lyckas förstå den verklighet som vi lever i. Vi vill ha tåg som kommer och går på utsatt tidtabell och inte ersättningsbussar som inte dyker upp. Det förefaller som om MTR har bluffat ansvariga regionpolitiker vid upphandlingen och försäkrat att man ska klara av övertagandet utan svårigheter, vilket inte har skett. MTR förefaller inte ha kompetens eller kraft att lösa problemen inom Mälartåg. Ansvariga upphandlare på regionen har inte haft kompetens eller kunskaper för att genomskåda MTR:s dimridåer. 

Det vore klädsamt om ansvariga regionpolitiker förklarar (ingen informationsstrateg göre sig besvär) hur man har tänkt och varför inte tågtrafiken fungerar. Det är trots allt ni som har det yttersta ansvaret och bör utkräva ansvar av MTR. Förklara också hur detta ansvar ska utkrävas.