Det är mycket trafik på Islandsbron vid 8- och 16-tiden. Jag gissar att den största delen av de 12 000 fordonen passerar under dessa rusningsperioder. Enligt ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden Rafael Waters (UNT 15/3) räknar man med att 10 000 av dessa fordon kommer att välja Tullgarnsbron. Hur många av de övriga 2 000 fordonen är buss eller taxi? Hur många av övriga fordon blir kvar?
Jag utgår från att man gjort en konsekvensanalys för att se vart trafiken vid en avstängning av Islandsbron kommer att ta vägen.
Hur tänker man sig att vi som bor väster om ån och måste ta oss över till den östra sidan om järnvägen ska köra? Söder om centralstationen finns några få möjligheter där Strandbodgatan/Strandbodkilen är den viktigaste. Bommarna vid järnvägskorset vid Vimpelgatan fälls flera gånger i timmen. Nästa är att köra söderut till Kungsängsleden och Stålgatan, ett par kilometer extra.
För att ta sig till Strandbodgatan måste man svänga vänster efter att man har passerat Tullgarnsbron. Vad jag kan se, är bron enkelfilig i varje riktning. Om mötande trafik är kraftig kommer man att blockera bron tills det blir en lucka. Risk för köbildning på bron. Hur mycket mer trafik blir det på Östra Ågatan mellan Strandbokilen och Kungsängsesplanaden? Alternativet är att köra fram till Kungsgatan och öka trafiken på den norrgående filen. Ett dåligt alternativ är att köra över Nybron ta Östra Ågatan och sedan Bangårdsgatan till Kungsgatan. Men det har ni väl redan räknat ut?
Ta inga förhastade beslut utan avvakta med en stängning av Islandsbron för att se hur trafiken förändras.