Ett ytterligare inlägg om den pågående felaktiga trafikstyrningen i Uppsala.
I tidigare insändare från Dick Åhman angående den trafikplanering som sker i Uppsala skriver han att fler borde engagera sig, vilket är korrekt .
Tyvärr tror jag att många knyter näven i fickan av den felaktiga utveckling som sker med stillaståendeskapande och köbildande hinder i trafiken .
Som det är idag så byggs det in så kallade fart- och olyckshinder för att minska antalet olyckor i trafiken, men till en kostnad av massor med negativa saker så som dålig luft med mera.
Sänk all hastighet inom Uppsala till 30 km och ta bort alla hinder för detta är inget problem, då det inte går att köra fortare än så på de flesta gator, då blir det en kortare restid och bättre luft .
Till detta kan läggas till alla som letar parkeringsplatser som inte finns, de som finns är för högt prissatta, och då hamnar bilar i cirkulation för att leta parkeringsplatser på andra delar av Uppsala och med stopp och starteffekter som numera får agera parkeringshus.
Tyvärr är det alltför många som inte orkar att protestera mot detta men det borde finnas exempel på städer i Sverige som har lyckats bättre än Uppsala som det går att lära av .
Vi också en tradition att göra många saker krångligt och under lång tid, till exempel Bärbyleden , Tycho Hedéns väg och nuvarande E 4.
Bara för att bilar inte syns till i centrum betyder det inte att dom inte finns, dom är bara på andra platser.