Swedavia måste införa ett bättre system på Arlanda

Köerna på Arlanda skapar irritation hos många.

Köerna på Arlanda skapar irritation hos många.

Foto: Christine Olsson/TT

Insändare2022-06-17 07:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bernt Åslund har i sin insändare den 9 juni helt rätt att det är usel kundservice att inte öppna incheckning och säkerhetskontroll vid den tidpunkt då flygbolag och Swedavia rekommenderar resenärer att vara på plats på Arlanda.

Såväl Swedavia som flygbolagen hävdar att det är resenärens ansvar att vara i tid till sin egen flygning, något som är absurt när kapaciteten i säkerhetskontrollen inte är tillräcklig för att få igenom passagerare till gaterna. En enkel åtgärd för Swedavia vore att sätta upp stora datorskärmar vid säkerhetskontrollen där det klart framgår att endast passagerare med avgångar fram till en viss tidpunkt har tillträde. Om det meddelas att endast resenärer med flygavgång fram till exempelvis 07.00 (en tid som sedan stegvis flyttas fram) får ställa sig i kö så slipper resenärer med snara avgångar att köa med dem som har avgångar flera timmar senare. De resenärer som exempelvis har avgångar vid 7 - 8-tiden trängs nu med andra som har avgångar senare under dagen. Ingen ”sortering” verkar överhuvudtaget ske.

Med ett sådant system blir det tydligt var ansvaret rimligen bör ligga om resenärer ändå missar sina flyg. Swedavia kan då inte smita från sitt ansvar att se till att alla resenärer hinner med sina flygavgångar och bör bli ersättningsskyldiga i de fall resenärerna missar sina flyg.