Sveriges laglösa cykelstad

Det där dags att ta itu med cyklisterna som bryter mot trafikreglerna, skriver Yvonne Flambe och Henrik Westman.

Det där dags att ta itu med cyklisterna som bryter mot trafikreglerna, skriver Yvonne Flambe och Henrik Westman.

Foto: Pelle Johansson/Arkiv

Insändare2019-11-24 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi som bor i staden, har länge vetat och ser det dagligen, hur cyklister bryter mot trafikregler. Många har haft insändare om detta, men ingenting händer. Våra folkvalda politiker, verkar inte bry sig om detta, bara när det gäller att få röster vid val. Inför valet senast, så talade man om lag och ordning. Lag och ordning borde väl även innefatta trafiken.

Måndagen 18:e november så såg jag på TV 1 programmen, Sverige Idag och SVT Nyheter Uppsala, där redovisade man att under 30 min cyklade 125 personer vid korsningen S:t Johannesgatan och Kyrkogårdsgatan utan godkänd belysning. Visa cyklade till och med helt utan belysning. Hur många cyklister skulle det kunna bli om man hade flera kontroller på olika platser i staden? 

Cyklister samt elsparkcyklister, åker mer och mer på trottoarerna, trots att det finns både cykelbana och gata att åka på. Fler och fler åker även mot rött trafikljus, en del har till och med barn i barnsadeln på cykeln. Har själv fått tvärnita vid en trafikljuskorsning, där jag hade grönt ljus och från korsande gata kom en cyklist i full fart körandes mot rött. 

Lagar och regler är väl till för att efterlevas och det handlar om att ta ansvar både för sig själv och gentemot andra medtrafikanter. Hur tror du som cyklist till exempel att det skulle kännas för en medtrafikant, att köra på dig och ditt barn för att du kör mot rött eller sakna cykellyse? Hur skulle du själv må?

Ansvariga politiker och polisledning, hur tänker ni ta ansvar för att följa upp och komma till rätta med detta ofog?

Vidare Uppsala kommun, Rikard Malmström (MP) och cykelfrämjandet, ni tänker väl inte besvära er att ansöka att bli Sveriges Cykelstad 2020. Med tanke på Uppsalas cyklisters brist på att följa gällande lagar under flera år. Ni har skapat flera bra möjligheter för cyklister, vilket är bra i och för sig. Men så länge som det fungerar med cyklisterna i Uppsala kommun som det gör, hur kan ni då haft och ha ett rent samvete att ansöka om att bli Sveriges cykelstad.