Stort behov av kollektivtrafik kräver spårväg

Svar till Mats Åkerblom ”Spårtaxi kanske kan vara något ändå” (UNT 5/4)

Spårtaxi.

Spårtaxi.

Foto: Rolf Hamilton

Insändare2022-04-08 09:12
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Mats Åkerblom, Bergsbrunna skriver att Uppsala kommun har spårtaxi som ett alternativ i förslagen till kapacitetsstark kollektivtrafik från västra staden till tågstation söder om Bergsbrunna. Det stämmer att så var fallet tidigare. Men nya data visar att behovet av kapaciteten i kollektivtrafiksystemet kommer kräva motsvarande 30 m långa spårvagnar redan 2030 eller senast 2038. 

För Miljöpartiet har det hela tiden varit en fråga om att bygga ett fungerande system med tillräcklig kapacitet, oavsett vad systemet kallas. Alla ska kunna åka snabbt och smidigt till jobb, skola och fritidsaktiviteter även i rusningstid utan att riskera att fastna i trafikstockningar. Kollektivtrafiklösningen blir då för Uppsalas södra delar spårvagn från år 2030/2028. 

I andra delar av Uppsala kommer det kanske också behövas spårvagn längre fram, eller så kallade superbussar (BRT). Just spårtaxi är ett system som inte är på tapeten för tillfället, men det kanske kommer för någon annan del av staden. Oavsett vilket system vi väljer så ska vi säkerställa att grundvattnet säkras. Grundvattenfrågan kommer Miljöpartiet aldrig att släppa.