Det finns många system, varav de flesta är förarlösa med halverad driftkostnad, men som regionen har begränsad erfarenhet av. I Uppsala handlar det om spårvagn eller eldrivna bussar som BRT eller långbuss. Regionen har granskat dessa med hjälp av konsulter och andra med erfarenhet. Regionen har godkänt alla tre systemen som lämpliga för ändamålet. Kommunen, som betalar byggandet, får därför välja mellan dessa system.
Ett stort problem är dock att spårväg har ändstation uppe på berget i Asphagen och inte kan komma ned till tågstation, och inte fortsätta. Sävjabornas naturliga arbetsplatsområde och område för sällanköpshandel är Fyrislund och Boländerna, samt det planerade Verksamhetsområdet i östra Dansike. Dit planeras ingen kapacitetsstark kollektivtrafik från Sävja, trots att Storsävja planeras för upp till 60 - 70 000 boende.
Detta problem är så svårt, att regionen bör underkänna föreslagen kollektivtrafik i området. Att Sävjaborna blir inlåsta av bristen på kapacitetsstark kollektivtrafik måste påtalas av regionen! Orsaken är att spårvagn här inte är ett lämpligt fordon. Alla kollektivtrafikfordon utom just spårvagn kan komma ned från berget och fortsätta till målområdena. De kan gå från Sävja till de stora målområdena, även till Gränby.
Regionens ansvar är att endast godta kollektivtrafik som tillgodoser kommuninvånarnas nytta. Spårvagn förser inte Storsävjas befolkning med lämplig kollektivtrafik, och regionen ska därför inte godkänna sådan i detta område.
Busstrafik från Nåntuna genom Sävja, till tågstationen, och vidare till de stora målpunkterna rekommenderas. Lätt automatbana är tänkbar, har högre kapacitet än spårvagn och är enligt statens representant Johan Edstav godkänd i avtalet, ty den är spårbunden och elektrisk driven.