Stelbent biljettkontroll på UL

Appen fungerade inte och busschauffören lät mig passera. Ändå fick jag böter när kontrollanter steg på. Det skriver en undrande Johanna Uddén.

Betalfunktionen i appen fungerade inte när insändarskribenten skulle åka hem. Arkivbild.

Betalfunktionen i appen fungerade inte när insändarskribenten skulle åka hem. Arkivbild.

Foto: Maria Hedenlund

Insändare2023-09-22 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 16 augusti skulle jag ta bussen från Gottsunda. På vägen dit hade inte betalfunktionen i appen fungerat och samma sak var det när jag skulle åka hem. Funktionen låg alltså nere ett par timmar. Jag tog därför en skärmdump av meddelandet i appen och visade chauffören och han vinkade förbi mig, liksom en annan person som hade samma problem. I Norby klev två kontrollanter och en väktare på. Jag visade dem skärmdumpen och berättade att chauffören hade viftat förbi mig. 
– Sånt gäller inte, sa de. Du måste ha biljett!
Jag frågade dem hur de själva skulle tolka en sådan gest, men de körde sitt mantra att jag borde ha köpt en biljett ändå. 
– Varför betalade du inte med betalkort, frågade de. 
Det var något jag inte kände till, men jag erbjöd mig genast att gå fram och betala biljetten. Eftersom min avsikt redan från början varit att köpa en biljett, tänkte jag att det borde gå.
– Nej, du har lämnat den gula zonen framme vid chauffören utan biljett, alltså har du åkt olagligt. Vi skriver ut en böter. 
– Men kolla med chauffören då, sa jag, varpå en gick fram och pratade med chauffören. 
– Nej han hävdar att det är ditt ansvar att köpa biljett. 
När jag menade att chauffören borde talat om att det fanns ett alternativt betalsätt, hävdade de bestämt att chaufförens enda uppgift är att köra bussen. 

Kontrollanterna var extremt otrevliga. Jag menar, det var inte som att jag försökt planka innan, utan jag hade ju haft för avsikt att köpa biljett från första början. Jag blev behandlad som en smitare, vilket var otroligt kränkande. Jag fick med mig en sur böter på 1 500 kronor.
Jag känner till UL:s resevillkor, jag har fått dem intryckta i ansiktet av otrevlig personal på UL. Jag har naturligtvis överklagat, men jag fick avslag. 

Jag har några frågor till UL:
Borde inte er personal utbildas i service?  Borde inte chaufförerna informera om andra betalsätt, inte vifta förbi passagerare? Är det här ett problem på grund av att ni köper den tjänsten från annat bolag? Borde inte kontrollanterna ha en trevlig ton och inte behandla alla som smitare? Varför kan man inte ta hänsyn till att jag bevisat att jag gjort ett försök att betala och därmed låta det passera?  

Jag har aldrig varit med om ett mer stelbent och människoföraktande förhållningssätt.