Stelbent biljettkontroll pÄ UL

Appen fungerade inte och busschauffören lĂ€t mig passera. ÄndĂ„ fick jag böter nĂ€r kontrollanter steg pĂ„. Det skriver en undrande Johanna UddĂ©n.

Betalfunktionen i appen fungerade inte nÀr insÀndarskribenten skulle Äka hem. Arkivbild.

Betalfunktionen i appen fungerade inte nÀr insÀndarskribenten skulle Äka hem. Arkivbild.

Foto: Maria Hedenlund

InsÀndare2023-09-22 09:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Den 16 augusti skulle jag ta bussen frĂ„n Gottsunda. PĂ„ vĂ€gen dit hade inte betalfunktionen i appen fungerat och samma sak var det nĂ€r jag skulle Ă„ka hem. Funktionen lĂ„g alltsĂ„ nere ett par timmar. Jag tog dĂ€rför en skĂ€rmdump av meddelandet i appen och visade chauffören och han vinkade förbi mig, liksom en annan person som hade samma problem. I Norby klev tvĂ„ kontrollanter och en vĂ€ktare pĂ„. Jag visade dem skĂ€rmdumpen och berĂ€ttade att chauffören hade viftat förbi mig. 
– SĂ„nt gĂ€ller inte, sa de. Du mĂ„ste ha biljett!
Jag frĂ„gade dem hur de sjĂ€lva skulle tolka en sĂ„dan gest, men de körde sitt mantra att jag borde ha köpt en biljett Ă€ndĂ„. 
– Varför betalade du inte med betalkort, frĂ„gade de. 
Det var nÄgot jag inte kÀnde till, men jag erbjöd mig genast att gÄ fram och betala biljetten. Eftersom min avsikt redan frÄn början varit att köpa en biljett, tÀnkte jag att det borde gÄ.
– Nej, du har lĂ€mnat den gula zonen framme vid chauffören utan biljett, alltsĂ„ har du Ă„kt olagligt. Vi skriver ut en böter. 
– Men kolla med chauffören dĂ„, sa jag, varpĂ„ en gick fram och pratade med chauffören. 
– Nej han hĂ€vdar att det Ă€r ditt ansvar att köpa biljett. 
NĂ€r jag menade att chauffören borde talat om att det fanns ett alternativt betalsĂ€tt, hĂ€vdade de bestĂ€mt att chaufförens enda uppgift Ă€r att köra bussen. 

Kontrollanterna var extremt otrevliga. Jag menar, det var inte som att jag försökt planka innan, utan jag hade ju haft för avsikt att köpa biljett frÄn första början. Jag blev behandlad som en smitare, vilket var otroligt krÀnkande. Jag fick med mig en sur böter pÄ 1 500 kronor.
Jag kĂ€nner till UL:s resevillkor, jag har fĂ„tt dem intryckta i ansiktet av otrevlig personal pĂ„ UL. Jag har naturligtvis överklagat, men jag fick avslag. 

Jag har nÄgra frÄgor till UL:
Borde inte er personal utbildas i service?  Borde inte chaufförerna informera om andra betalsĂ€tt, inte vifta förbi passagerare? Är det hĂ€r ett problem pĂ„ grund av att ni köper den tjĂ€nsten frĂ„n annat bolag? Borde inte kontrollanterna ha en trevlig ton och inte behandla alla som smitare? Varför kan man inte ta hĂ€nsyn till att jag bevisat att jag gjort ett försök att betala och dĂ€rmed lĂ„ta det passera?  

Jag har aldrig varit med om ett mer stelbent och mÀnniskoföraktande förhÄllningssÀtt.